مواد معدنی در صنعت داروسازی

مواد معدنی در صنعت داروسازی

مواد معدنی در صنعت داروسازی

در میان انواع مواد معدنی موجود، کانی‌های صنعتی توانسته‌اند تا به جایگاه ویژه‌ای در صنعت داروسازی دست یابند. این مواد معدنی می‌توانند به‌عنوان چسباننده، تعلیق‌دهنده، رقیق یا متلاشی‌کننده و… مورد استفاده قرار بگیرند. در واقع دلیل استفاده از کانی‌های صنعتی پرکننده این است که این نوع کانی‌ها خنثی هستند و خواص فیزیکی منحصربه‌فردی دارند. خواص فیزیکی و شیمیایی موجود در کانی‌ها سبب شده‌اند تا بتوان بدون نگرانی و محدودیت از آن‌ها بهره برد. تنوع مواد معدنی در صنعت داروسازی بسیار بوده و از جمله آن‌ها می‌توان به کلسیم، تالک، بروبورات‌ها، منیزیت، برماین و… اشاره کرد.

انواع مواد معدنی در صنعت داروسازی
تنوع مواد معدنی در صنعت داروسازی بسیار است و توانسته‌اند با خاصیت‌های خاص و منحصربه‌فرد خود بهترین عملکرد را ارائه دهند. در ادامه به بررسی انواع مواد معدنی در این صنعت اشاره می‌کنیم.

مواد معدنی در صنعت داروسازی

باریت در پزشکی و داروسازی

باریت که حاوی سولفات باریم بوده یکی از مواد معدنی مورد استفاده در صنعت داروسازی به‌حساب می‌آید که نحوه عملکرد آن به‌عنوان تباین آزمایش‌های اشعه ایکس است. زمانی که عملیات عکس‌برداری از شخص به اتمام می‌رسد، باید از مایعات به میزان بسیار استفاده کند تا سولفات باریم از بدن فرد خارج گردد. در واقع سولفات باریم برای ساخت استخوان‌های مصنوعی به سیمان مورد نیاز یا به گچ دندانپزشکی افزوده می‌شود.

یکی دیگر از موارد استفاده از باریت به‌صورت خوراکی است که در صنایع دارویی مورد استفاده قرار می‌گیرد. استاندارد استفاده از باریت یا سولفات باریم در صنایع دارویی ایران مطابق با استاندارد داروسازی ایالات متحده آمریکا است. دیگر محصولاتی که از باریت می‌توان ایجاد کرد شامل داروهای دیالیزی، سرم‌سازی، شربت آلومینوم ام‌جی و… می‌شوند.
باید توجه داشت که باریت از انتشار اشعه ایکس و گاما جلوگیری می‌کند و برای ساخت بتن با چگالی بالا در بیمارستان‌ها، آزمایشگاه‌های رادیوتراپی و… از این ماده معدنی استفاده می‌شود. زمانی می‌توان از باریت در صنعت داروسازی استفاده کرد که خلوص آن صددرصدی باشد.

در واقع زمانی که بیمار قصد انجام X-ray را داشته باشد، یک لیوان کوچک مایعی حاوی پودر باریم را به او می‌دهند تا بنوشد و کل مری او را دربر بگیرد. در این زمان است که تصویربرداری آغاز می‌گردد و می‌توان از بافت نرم مری تصویربرداری کرد.

 

تالک در داروسازی

پودر تالک نیز یکی دیگر از انواع مواد معدنی در صنعت داروسازی است که از آن به‌عنوان پرکننده و روکش قرص‌ها استفاده می‌گردد. داروسازها با بهره بردن از تالک برای محافظت از قرص، تحت عنوان لوبریکانت کمک می‌گیرند.

از پودر تالک در تهیه انواع کرم و لوسیون نیز استفاده می‌شود و توانسته نتایج عالی را از خود برجای بگذارد. در حقیقت اگر تالک‌ها کشف نمی‌شده‌اند، ما قرص‌های امروزی را به شکل دیگری در اختیار داشتیم. در صورت وجود مشکل در قفسه سینه و مشکلات ریوی، استفاده از تالک توانسته موثر عمل کند و این امراض را بهبود بخشد. در کنار موارد مذکور، از تالک در کابل برق، لوازم آرایشی، سرامیک، کاغذسازی و… نیز استفاده می‌شود.

 

منیزیت در داروسازی

در واقع زمانی از منیزیت استفاده می‌کنند که کمبود منیزیم احساس شود. در نتیجه می‌توان دریافت که این ماده معدنی در داروهایی که مربوط به منیزیم هستند، مورد استفاده قرار می‌گیرید و قرص‌های تقویتی شامل منیزیت می‌شوند. شما برای درمان بیماری‌هایی نظیر روماتیسم، نقرس، سوءهاضمه و… می‌توانید از منیزیت استفاده نمایید؛ اما توجه داشته باشید که استفاده زیاد از این ماده معدنی می‌تواند یبوست، سوزش سر دل و دیگر مشکلات را به‌وجود آورد.

 

کلسیم در داروسازی

یکی دیگر از مواد معدنی که جزء نمک‌های معدنی به‌شمار می‌رود، کلسیم است که در صنعت داروسازی پودر کربنات کلسیم بیشترین استفاده را دارد. این ماده پودری و سفید رنگ از کربنات رسوبی ایجاد می‌شود و به‌عنوان بک ماده فعال در صنعت داروسازی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

مکمل‌های غذایی بسیاری را دیده یا مورد استفاده قرار داده‌ایم که حاوی کلسیم بوده‌اند و نقش موثری در بدن داشته‌اند. در واقع زمانی که کلسیم مورد نیاز بدن در غذای مصرفی کافی نباشد، باید از کلسیم بهره برد. کلسیم موجود در بدن می‌تواند بر فاکتورهای مختلفی تاثیر بگذارد که سلامت استخوان‌ها، سیستم عصبی و قلبی، ماهیچه‌ها و… از اصلی‌ترین اعضا هستند. علاوه‌بر این کربنات کلسیم می‌تواند به‌عنوان یک آنتی ‌اکسید عمل کند و سوزش سر دل، سوءهاضمه و… را تسکین دهد.

 

ژیپس در داروسازی

ماده معدنی ژیپس و انیدریت یکی از پرکاربردترین مواد مورد استفاده در صنعت داروسازی بوده که تحت عنوان سولفات کلسیم کاربرد دارند. ترکیبی که مورد استفاده قرار می‌گیرد، به‌صورت پخته شده است که بدون بو بوده و رنگی سفید دارد. در آب و اسیدهای معدنی می‌توان شاهد حالت محلول ژیپس بود؛ اما در الکل این ماده معدنی به‌صورت غیرمحلول عمل می‌کند. زمانی از پودر سولفات کلسیم استفاده می‌شود که بحث پرکننده قرص‌ها و کپسول‌ها در میان باشد.

 

هالیت در داروسازی

کانی هالیت علاوه‌بر داروسازی در صنایع مختلفی مورد استفاده قرار می‌گیرد و به‌دلیل شور بودن مزه آن، از اهمیت بسیاری برخوردار است. هالیت یا سدیم کلرید تنها کانی خوراکی موجود در طبیعت به‌شمار می‌رود که همان سنگ نمک نام دارد.

معمولاً از هالیت به‌عنوان طعم‌دهنده غذاها استفاده می‌شود و می‌توان برای آب‌ کردن یخ نیز از آن استفاده کرد. صنعت داروسازی نیز یکی دیگر از مواردی است که هالیت در آن مورد استفاده قرار می‌گیرد و برای درمان سرماخوردگی، لخته شدن خون و… کارایی دارد.

Rate this post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Button