مواد اولیه صنعت دام و طیور

مواد اولیه معدنی و شیمیایی در صنعت دام و طیور:

مواد اولیه معدنی و شیمیایی در صنعت دام و طیور:

در صنعت دام و طیور، مواد اولیه معدنی و شیمیایی مهمی برای تأمین نیازهای تغذیه‌ای حیوانات استفاده می-شود. این مواد معدنی و شیمیایی شامل عناصر و ترکیبات مختلفی است که برای رشد و سلامت حیوانات ضروری هستند.

مهمترین مواد اولیه معدنی در صنعت دام و طیور عبارتند از:

کلسیم (Calcium):

کلسیم یکی از مهمترین مواد اولیه معدنی در صنعت دام و طیور است. این عنصر برای ساخت و قوام استخوان‌ها، پوست، ریشه‌ها و دندان‌ها به صورت پودر یا ذرات خرد شده در خوراک به کار می رود. کربنات کلسیم در صنعت دام و طیور برای موارد زیر استفاده می‌شود:
کربنات کلسیم به عنوان یک منبع کلسیم مهم در تغذیه دام و طیور برای استحکام ساختاراستخوان‌ها، پوسته تخم مرغ و دندان‌ها کاربرد دارد. افزودن کربنات کلسیم به جیره غذایی دام و طیور می‌تواند جهت جلوگیری از ضعف ساختار استخوانی کمک کند.

مطلبی که شاید بخوانید: لیتوپن

با افزودن کربنات کلسیم به جیره غذایی دام و طیور، میزان اسیدیته معده کاهش می‌یابد و pH معده به حالت نرمال باز می‌گردد. این موضوع می‌تواند در بهبود هضم و جذب مواد مغذی و کاهش مشکلات گوارشی مرتبط با اسیدیته معده موثر باشد.
دیسپروزیوم (دیاره) یک مشکل شایع در جوجه‌های گوشتی است که باعث کاهش رشد و ضعیف بودن در برابر استرس می‌شود. افزودن کربنات کلسیم به جیره غذایی می‌تواند بهبود تحمل دیسپروزیم را ارتقا دهد و رشد سالم جوجه‌ها را تسهیل کند.
با افزودن آن به تغذیه دام و طیور، می‌توان از خوردگی و ترک‌های پوست جلوگیری کرده و سلامت پوست را تقویت کرد.
مهم است بدانید که در هر صورت، مقادیر و نسبت‌های استفاده از کربنات کلسیم در جیره غذایی دام و طیور بستگی به نوع و نیازهای خاص دام و طیور دارد. بهتر است قبل از استفاده از آن، با متخصصان مربوطه مشورت کنید تا مطمئن شوید که مقدار مناسبی از آن در جیره غذایی استفاده ‌شود و نیازهای تغذیه ای برطرف می‌شود.

مواد اولیه معدنی و شیمیایی در صنعت دام و طیور:

فسفر (Phosphorus):

فسفر نیز همانند کلسیم، در ساخت استخوان‌ها و دندان‌ها نقش مهمی دارد. این عنصر برای فعالیت عضلات، تنظیم فعالیت نورون‌ها و تولید انرژی نیز ضروری است. فسفر معمولاً به صورت فسفات دی‌کلسیم در جیره‌های تغذیه‌ای حیوانات استفاده می‌شود.

سدیم (Sodium) و کلر (Chlorine):

سدیم و کلر به عنوان عناصر الکترولیتی برای حفظ تعادل آب و الکترولیت در بدن حیوانات ضروری هستند. این عناصر به صورت نمک کلرید سدیم (نمک خوراکی) در جیره‌های تغذیه‌ای حیوانات موجود هستند.

آهن (Iron):

آهن یکی از مواد اولیه معدنی مهم برای تولید هموگلوبین (قسمتی از خون که در حمل اکسیژن نقش دارد) در بدن حیوانات است. آهن به صورت فریت آهن یا سولفات آهن در جیره‌های تغذیه‌ای حیوانات ارائه می‌شود.

مطلبی که شاید بخوانید : فروش پودر تالک

روی (Zinc):

روی نیز برای عملکرد صحیح سیستم ایمنی، رشد و تکثیر سلول‌ها، و فعالیت آنزیم‌ها در بدن حیوانات ضروری است. روی معمولاً به صورت اکسید روی یا سولفات روی در جیره‌های تغذیه‌ای حیوانات ارائه می‌شود.
این فقط چند مثال از مواد اولیه معدنی در صنعت دام و طیور است و در واقع تعیین این مواد به مرور زمان و با توجه به نیازهای تغذیه‌ای حیوانات ممکن است تغییر کند. برای تهیه جیره‌های تغذیه‌ای حیوانات، بهتر است با کارشناسان تغذیه دام و طیور مشورت کنید تا نیازهای خاص حیوانات شما را بررسی کنند و برنامه جیره‌های غذایی مناسب برای آنها تهیه کنند.
در صنعت دام و طیور، برخی از مواد شیمیایی مورد استفاده عبارتند از:

آنتی‌بیوتیک‌ها:

آنتی‌بیوتیک‌ها به عنوان مواد ضد عفونی کننده و کنترل عفونت‌ها در جیره غذایی دام و طیور مورد استفاده قرار می‌گیرند. این شامل آنتی‌بیوتیک‌های مختلف مانند پنی‌سیلین، تتراسایکلین، اریترومایسین و…

آنتی‌اکسیدان‌ها:

آنتی‌اکسیدان‌ها برای جلوگیری از اجتماع چربی‌ها و مواد غذایی دیگر در جیره غذایی دام و طیور استفاده می‌شوند. برخی از آنتی‌اکسیدان‌های معمول شامل بوتیل هیدروکسی تولوئن (BHT) و بوتیل هیدروکسی آنیسول (BHA) است.

مطلبی که شاید بخوانید : دی اکسید تیتانیوم

آنتی‌هلمینتیک‌ها:

آنتی‌هلمینتیک‌ها برای کنترل و درمان انواع انگل‌های داخلی در خوراک دام و طیور استفاده می‌شوند. مثال‌هایی از آنتی‌هلمینتیک‌ها شامل آلبندازول، ایورمکتین و لووامیزول است.

آنتی‌سالمونلا:

برخی از مواد شیمیایی مورد استفاده در صنعت دام و طیور برای کنترل و پیشگیری از عفونت سالمونلا استفاده می‌شوند. این مواد شامل آنتی‌بیوتیک‌ها، مواد ضدمیکروبی مثل فرمالدهید، اسیدهای آلی مانند اسید فرمیک و … هستند.

مواد اولیه معدنی و شیمیایی در صنعت دام و طیور:

ویتامین‌ها و مواد معدنی:

ویتامین‌ها و مواد معدنی به عنوان مکمل‌های تغذیه‌ای در جیره غذایی دام و طیور استفاده می‌شوند. که ویتامین هایی مثل ویتامینA، ویتامینD، ویتامینE، ویتامینC، ویتامین B و مواد معدنی مانند کلسیم، فسفر، سدیم، پتاسیم و… را می¬توان نام برد.

آنتی‌استرس:

برخی از مواد شیمیایی استفاده می‌شوند تا به دام و طیور کمک کنند تا با استرس‌های مختلف مانند حمل و نقل، تغییرات دما و هوا، واکسیناسیون و… مقابله کنند. این شامل آنتی‌اکسیدان‌ها، ویتامین‌ها و مواد آنتی‌استرس مانند پروبیوتیک‌ها و آنتی‌اکسیدان‌ها هستد.

مطلبی که شاید بخوانید : پودر کربنات کلسیم

آیا استفاده از مواد شیمیایی و مواد معدنی ممکن است برای سلامت دام و طیور مضر باشد؟

استفاده نادرست یا بدون رعایت استانداردها و دستورات بهداشتی یا خرید مواد اولیه مربوطه از شرکت های نامعتبر می‌تواند برای سلامت دام و طیور مضر باشد.

در واقع، استفاده از مواد شیمیایی در صنعت دام و طیور باید با دقت و با رعایت استانداردها و مقررات بهداشتی انجام شود.
استفاده نادرست یا بیش از حد می‌تواند به وقوع مشکلات زیست محیطی، مقاومت زیستی، و تشکیل باکتری‌ها و انگل‌های مقاوم به دارو منجر شود. به عنوان مثال، استفاده بی‌رویه از آنتی‌بیوتیک‌ها می‌تواند منجر به تشکیل باکتری‌های مقاوم به آنتی‌بیوتیک شود که باعث کاهش اثربخشی درمانی آنتی‌بیوتیک‌ها در برابر عفونت‌ها می‌شود.
علاوه بر این، برخی مواد شیمیایی ممکن است به صورت مستقیم بر سلامت دام و طیور تأثیر منفی بگذارند. به عنوان مثال، استفاده نادرست از آنتی‌اکسیدان‌ها می‌تواند به ایجاد سموم در بدن دام و طیور منتهی شود.
همچنین، استفاده از مواد شیمیایی غیرمجاز یا دارای مواد مضر و سمی می‌تواند به آلودگی محصولات دامی و طیوری و در نتیجه، به تأثیر منفی بر سلامت انسان‌ها منجر شود.
بنابراین، برای حفظ سلامت دام و طیور و اطمینان از کیفیت محصول نهایی، لازم است که استفاده از مواد شیمیایی در صنعت دام و طیور با رعایت دستورالعمل‌ها و مقررات مشخص شده توسط مقامات بهداشتی و کشاورزی مربوطه صورت گیرد.
همچنین، مشاوره و همکاری با کارشناسان مجرب و متخصصان در زمینه خرید مواد اولیه و شیمیایی مورد استفاده بسیار مهم است.

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Button