دی اکسید تیتانیوم چیست ؟ فروش دی اکسید تیتانیوم در معتبرترین شرکت صدراد

دی اکسد تیتانیوم تیتان

در این صفحه می خوانید...

دی اکسید تیتانیوم

دی اکسید تیتانیوم TiO2 (تیتان) چیست ؟

دی اکسید تیتانیوم یک ترکیب شیمیایی با فرمول TiO2 است که به عنوان یکی از مهمترین پیگمنت‌های سفید در رنگ‌دهی‌ مانند لیتوپن مورد استفاده قرار می‌گیرد. این ماده به دلیل رنگ سفید براق و قدرت پوشش دهندگی بالا، در صنایع مختلفی از جمله صنایع رنگ و پوشش، پلاستیک، کاغذ، لاستیک، سرامیک و شیشه تولید محصولات آرایشی نظیر ضد آفتاب به عنوان یک فیلتر در برابر اشعه uv و همچنین در رنگ دهی به مواد غذایی مورد استفاده قرار می‌گیرد. دی اکسید تیتانیوم (تیتان) اکسید طبیعی از ایلمنیت با فرمول شیمیایی FeTiO3 ، روتیل و آناتاز بوده که از رایج ترین عناصر پوسته زمین موجود در بافت گیاهان است. در شرکت صدراد مرغوب ترین دی اکسید تیتانیوم ( تیتان )  عرضه می شود.
شرح مقادیر
فرمول TiO2
نقطه ذوب ۱۸۴۳ °C
جرم مولی 79.866 g/mol
نقطه جوش 2۹۷۲ °C
چگالی 4.23 g/cm3
فرم سفید و جامد

زمانی که این ماده به عنوان یک پیگمنت مورد استفاده قرار می­گیرد، به عنوان تیتانیوم سفید، پیگمنت سفید 6  (PW6) یا CI 77891 نامیده می شود. این ماده دارای کاربردهای وسیعی که از جمله موارد استفاده آن می ­توان به رنگ، کرم­ های ضدآفتاب و رنگ ­های غذایی اشاره نمود. وقتی که به عنوان رنگ در صنایع غذایی مورد استفاده قرار می­گیرد، دارای شماره E171 است.

تولید جهانی این ماده در سال 2014 افزون بر 9 میلیون تن بوده است. تخمین زده می­ شود که دی اکسید تیتانیوم در دو سوم تمامی پیگمنت­ها مورد استفاده قرار می­گیرد و پیگمنت­های تولیدی بر پایه این ماده ارزش 13.2 میلیارد دلار داشته است.

تیتانیوم ، نهمین عنصر رایج در پوسته زمین ، فلزی است که معمولاً در گیاهان و حیوانات یافت می شود. تیتانیوم به طور طبیعی با اکسیژن تعامل می کند و اکسیدهای تیتانیوم را ایجاد می کند ، که معمولاً در سنگ معدن ، گرد و غبار بومی ، ماسه و خاک یافت می شود.

دی اکسد تیتانیوم تیتان

چگونگی پدید آمدن دی اکسید تیتانیوم

دی اکسید تیتانیوم در طبیعت به عنوان مواد معدنی روتیل و آناتاز پدید می­ آید. دو حالت نام برده به عنوان مواد معدنی هستند که: یک شکل مونوکلینیک بلوری بادلیت که به نام آکائوگیت شناخته می­شود و دیگری یک شکل اورتوروموبیک بلوری دی اکسید سرب که به عنوان بروکیت شناخته می­شود، که هر دوی آن­ها را می توان در دهانه آتشفشان ریس (Ries crater) یافت.بعد از آن سنگ معدنی ایلمنت حاصل می گردد که رایج ترین سگ معدنی در دنیاست و بعد از آن سنگ روتیل فراوان ترین سنگ معدنی است که حدودا 98 درصد دی اکسید تیتانیوم در این دو سنگ سنگ معدنی وجود دارد.

برگرفته از کتاب مفاهیم کاربردی در فناوری رنگ و پوشش  (نوشته محمود کثیریها) دی اکسید تیتانیوم

مواد معدنی مرتبط :

باریت

تالک

کربنات کلسیم

اسید استئاریک

عنصر تیتانیوم اولین بار در سال 1791 توسط William Gregor کشف شد.

تنها حدود 5 درصد از تولید سالانه جهانی تیتان صرف تولید فلز تیتانیوم و 95 درصد دیگر برای تولید محصولات دیگر و رنگدانه دی اکسید تیتانیوم می شود. دی اکسید تیتانیوم یکی از پرمصرف­ترین و مهم ترین رنگدانه های مورد استفاده در صنایع می باشد.

بر اساس استاندارد DIN 55943 و DIN 55944 یک رنگ­دانه سفید ماده­ای غیرآلی و غیررنگی و غیرمحلول است. وجه تمایز این رنگدانه با رنگ­دانه­ های سفید دیگر ضریب شکست بالا و انعکاس زیاد آن است که در طول موج­های نور مرئی جذبی نداشته و یا مقدار آن بسیار اندک است.

دی اکسد تیتانیوم تیتان

دی­ اکسید تیتانیوم پلی مورف است و به صورت سه ساختار بلورین متفاوت وجود دارد که عبارتند از آناتاز (تترا گونال)، بروکیت (اورتو رومبیک) و روتیل (دی تتراگونال) که نوع روتیل بسیار پایدار است.

هر سه نوع ذکر شده در طبیعت یافت می­شوند ولی تنها نوع روتیل و آناتاز برای تولید رنگ­دانه مناسب هستند. سه نوع دی­ اکسید تیتانیوم ذکر ­شده از نظر ساختار بلوری تفاوت­ هایی دارند.

به طور مشترک هر یون تیتان توسط شش یون اکسیژن به صورت هشت وجهی (اکتا اِدِز) احاطه شده است یعنی دارای عدد کئوردیناسیون 6 هستند.

برای آن که نسبت استوکیومتری 1 به 2 بین یون­های تیتان و اکسیژن حفظ شود، باید آن­ها در شبکه بلوری هشت­ وجهی چنان نظم داده شوند تا هر یون اکسیژن به سه هشت­ وجهی مرتبط باشد. وجه تمایز این سه نوع بلورین، در نظم فضایی هشت ­وجهی ­های آن­ها است. در هشت­ وجهی که دارای 12 ضلع است، دو ضلعش مشترک با هشت­ وجهی کناری است.

موارد کاربرد دی اکسید تیتانیوم در رنگ سفید

موارد استفاده و مزایای دی اکسید تیتانیوم

تیتانیوم دی اکسید خالص در طیف وسیعی از محصولات مصرفی نظیر کاغذ، جوهر، پلاستیک، سرامیک، مواد اولیه آرایشی، رنگ ،پوشش، چسب و غیره کاربرد دارد. این ماده پر کاربرد یک رنگدانه سفید محسوب می شود که در محصولات دیگر نظیر صابون، خمیر دندان و بسیاری از محصولات وجود دارد. دی اکسید تیتانیوم شفافیت و دوام بالایی دارد بنابراین در تولید رنگ ها و پوشش ها استفاده می شود. از طرف دیگر از آنجایی که سبب کاهش شکنندگی و ترک خوردگی پلاستیک ها می شود در تولید پلاستیک کاربرد دارد. این ماده ضریب شکست بالایی داشته و یک رنگدانه گران قیمت به شمار می رود. سطح تیتان برخلاف مواد سفید کننده دیگر تحت تاثیر نور زرد رنگ به نظر نمی رسد و دلیل آن نیز نحوه جذب نور یو وی است به همین دلیل به صورت سفید خالص به نظر می رسد. دی اکسید تیتانیوم (تیتان) به دلیل برخورداری از قابلیت فیلتر کننده uv  خورشید را جذب کرده و از سوختگی پوست جلوگیری می کند.

دی اکسید تیتانیوم خالص یک پودر سفید است که رنگدانه سفید و روشن را در کاربردهای مختلف فراهم می کند. دی اکسید تیتانیوم یک قرن است که در طیف وسیعی از محصولات صنعتی و مصرفی از جمله رنگ ، روکش ، چسب ، کاغذ ، پلاستیک و لاستیک ، جوهر چاپ ، پارچه و منسوجات روکش دار ، و همچنین سرامیک ، پوشش کف ، مواد سقف ، لوازم آرایشی و همچنین خمیر دندان ، صابون ، عوامل تصفیه آب ، داروها ، رنگهای خوراکی ، محصولات خودرو ، کرم های ضد آفتاب و کاتالیزور استفاده می شود.

دی اکسید تیتانیوم به دو شکل اصلی تولید می شود. شکل اولیه ، که بیش از 98 درصد از کل تولید را شامل می شود ، دی اکسید تیتانیوم درجه ای در رنگدانه است. شکل رنگدانه از ویژگیهای پراکندگی نور فوق العاده دی اکسید تیتانیوم در مواردی که نیاز به کدورت و روشنایی سفید دارند استفاده می کند. شکل دیگری که دی اکسید تیتانیوم در آن تولید می شود به عنوان یک محصول فوق ریز ( نانو مواد ) است. این فرم زمانی انتخاب می شود که ویژگی های مختلف مانند شفافیت و حداکثر جذب اشعه ماوراء بنفش ، مانند کرم های ضد آفتاب آرایشی مورد نیاز است.

دی اکسید تیتانیوم در غذا

دی اکسید تیتانیوم یک ماده سفید کننده در غذاها و لوازم آرایشی طبق تاییده FDA است ، اما مصرف زیاد آن می تواند مضر باشد. در بسیاری موارد از رنگ ‌ها گرفته تا طعم‌ دهنده‌ ها، بسیاری از مردم به طور فزاینده ‌ای از مواد مورد استفاده در غذای خود آگاه هستند. یکی از پرمصرف‌ ترین رنگدانه‌ های موجود در مواد غذایی، دی اکسید تیتانیوم است، پودری بی‌ بو با رنگ سفید که درصد کدر شدن غذاها و محصولات آرایشی از جمله کرم‌ های قهوه، آب نبات، ضد آفتاب و خمیر دندان را افزایش می‌دهد. انواع دی اکسید تیتانیوم برای افزایش سفیدی رنگ، پلاستیک و محصولات کاغذی اضافه می شود، اگرچه این تغییرات با انواع مواد غذایی برای چیزهایی که می خوریم متفاوت است.

کیفیت غذا

به دلیل خاصیت پراکندگی نور، مقادیر کمی دی اکسید تیتانیوم به برخی غذاها اضافه می شود تا رنگ سفید یا کدورت آنها افزایش یابد. بیشترین درصد دی اکسید تیتانیوم مواد غذایی حدود 200 تا 300 نانومتر (nm) قطر دارد. این اندازه امکان پراکندگی نور ایده آل را فراهم می کند و در نتیجه بهترین ظاهر رنگ دهی را ایجاد می کند. رایج ترین غذاهای حاوی دی اکسید تیتانیوم، آدامس، آب نبات، شیرینی، شکلات، خامه قهوه و تزئینات کیک هستند.

نگهداری و بسته بندی مواد غذایی

دی اکسید تیتانیوم به برخی از بسته بندی های مواد غذایی اضافه می شود تا ماندگاری محصول حفظ شود. طبق تحقیقات بسته بندی حاوی این افزودنی باعث کاهش تولید اتیلن در میوه می شود، بنابراین فرآیند رسیدن میوه را به تاخیر می اندازد و عمر مفید آن را طولانی می کند . علاوه بر این، نشان داده شده است که این بسته بندی دارای فعالیت ضد باکتریایی و فوتوکاتالیستی است، که مورد دوم قرار گرفتن در معرض اشعه ماوراء بنفش (UV) را کاهش می دهد.

دی اکسید تیتانیوم در لوازم آرایشی

دی اکسید تیتانیوم به طور گسترده ای به عنوان یک تقویت کننده رنگ در محصولات آرایشی و بهداشتی و بدون نسخه مانند رژ لب، کرم های ضد آفتاب، خمیر دندان، کرم ها و پودرها استفاده می شود. معمولاً به صورت نانو دی اکسید تیتانیوم یافت می شود که بسیار کوچکتر از نسخه غذایی آن است. دی اکسید تیتانیوم به ویژه در ضد آفتاب مفید است زیرا مقاومت قابل توجهی در برابر اشعه ماوراء بنفش دارد و به جلوگیری از رسیدن اشعه های UVA و UVB خورشید به پوست شما کمک می کند . با این حال، از آنجایی که به نور حساس است – به این معنی که می تواند تولید رادیکال های آزاد را تحریک کند – معمولاً با سیلیس یا آلومینا پوشانده می شود تا از آسیب احتمالی سلولی بدون کاهش خواص محافظتی اش در برابر اشعه ماوراء بنفش جلوگیری کند. اگرچه لوازم آرایشی برای مصرف خوراکی در نظر گرفته نشده اند، اما نگرانی هایی وجود دارد که دی اکسید تیتانیوم موجود در رژ لب و خمیر دندان ممکن است بلعیده یا از طریق پوست جذب شود.

مزایای زیست محیطی

با توجه به خواص مختلف آن ، دی اکسید تیتانیوم برای بسیاری از برنامه های مختلف سازگار با محیط زیست مفید است. هنگامی که در یک پوشش رنگ در خارج از ساختمان در هوای گرم آب و هوای گرمسیری استفاده می شود، سفیدی و کیفیت انعکاس از مقدار TiO 2 می تواند به صرفه جویی انرژی قابل توجهی منجر شودکه  تهویه مطبوعی را فراهم می کند . همچنین ، شفافیت آن به این معنی است که نیازی به استفاده از آن در لایه های ضخیم یا دوتایی نیست و باعث افزایش کارایی منابع و جلوگیری از اتلاف می شود. به عنوان یک فتوکاتالیست ، نیز می توان آن را به رنگ ها ، سیمان ها ، پنجره ها و کاشی ها اضافه کرد تا آلاینده های محیطی تجزیه شوند . به عنوان یک نانومواد  ،  می تواند به عنوان یک کاتالیزور مهم DeNOx در سیستم های گاز خروجی خودروها ، کامیون ها و نیروگاه ها مورد استفاده قرار گیرد ، بنابراین تأثیرات مخرب زیست محیطی آنها را به حداقل می رساند . محققان در حال کشف کاربردهای جدید بالقوه دی اکسید تیتانیوم در قالب انرژی پاک هستند . به عنوان یک فتوکاتالیستنیز نشان داده شده است که مقدار TiO 2 می توانید انجام هیدرولیز ( شکستن آب به هیدروژن و اکسیژن) و  سپس از هیدروژن جمع آوری شده می توان به عنوان سوخت استفاده کرد. همچنین ، نوعی سلول خورشیدی موجود  معروف به سلولهای گراتزل از دی اکسید تیتانیوم نانو درجه  برای تولید انرژی خورشیدی در فرایندی مشابه فتوسنتز در گیاهان استفاده می کند.

تولید دی اکسید تیتانیوم

دو فرآیند اصلی برای تولید دی اکسید تیتانیوم وجود دارد: فرآیند سولفات و فرآیند کلرید که به ترتیب از دو سنگ معدنی اصلی، ایلمنیت و روتیل استفاده می کنند. ایلمنیت حاوی 45 تا 60 درصد TiO 2 و روتیل تا 99 درصد TiO 2 است . سنگ معدن در سراسر جهان استخراج می شود، اما بیشترین تولید در استرالیا و آفریقای جنوبی است. هر تولید کننده بزرگ دی اکسید تیتانیوم تولید خود را بین دو فرآیند متعادل می کند. هر کدام اکسید را به شکل کریستال روتیل تولید می کنند، اما فرآیند سولفات همچنین می تواند شکل دیگری از اکسید به نام آناتاز را تولید کند که نرم تر است و برای تعداد کمی از کاربردهای تخصصی استفاده می شود. فرآیند سولفات به صورت دسته ای اجرا می شود . فرآیند کلرید به صورت یک فرآیند پیوسته اجرا می شود . تخمین زده می شود که حدود 65 درصد از تولید جهان بر اساس فرآیند کلرید است. تولید دی اکسید تیتانیوم

قیمت دی اکسید تیتانیوم (تیتان)

قیمت دی اکسید تیتانیوم نیز بسیار مهم است و باید با توجه به بازار و رقبای فعال در این حوزه، قیمت مناسبی برای محصول تعیین شود. علاوه بر قیمت، شرایط پرداخت و تحویل نیز باید به گونه‌ای باشد که از سوءاستفاده مشتریان و خسارت‌های احتمالی جلوگیری شود.

قیمت دی اکسید تیتانیوم (تیتان) به حسب درصد و کیفیت آن تعیین می‌ شود به همین دلیل در بازار با قیمت های گوناگون فروخته می شود.

امروزه شرکت های معتبر همانند شرکت صدراد اقدام به عرضه این ماده معدنی به همراه سایر مواد دیگری نظیر لیتوپن کرده اند.

درصد خلوص این ماده شیمیایی از مهمترین فاکتورها است نیز در قیمت آن تاثیر گذار است. فاکتور تاثیرگذار دیگر برند شرکت تولید کننده این ماده شیمیایی است.

البته فاکتورهایی نظیر نوع بسته بندی و حجم بر روی قیمت تاثیر گذار هستند. این ماده معدنی طبیعی در کشور ما نیز فروخته می‌ شود و همه نیازمندان می توانند این محصولات را در حجم های مورد نیاز از مراکز معتبری مثل بهین تامین صدراد که به صورت قانونی و مجاز فعالیت می‌ کنند خریداری کنند.

می‌ توانید قیمت این ماده شیمیایی را با تماس از   سایت صدارد استعلام کنید.

فروش دی اکسید تیتانیوم

فروش دی اکسید تیتانیوم (تیتان) به عنوان یکی از محصولات مهم صنعتی، در بازارهای مختلفیاست. برای خرید دی اکسید تیتانیوم ، عامل‌های مختلفی نظیر کیفیت محصول، قیمت، شرایط پرداخت و تحویل، حمل و نقل و مدت زمان تولید لازم است مورد توجه قرار گیرند.

کیفیت در فروش دی اکسید تیتانیوم بسیار مهم است و باید اطمینان حاصل شود که محصول به مشتری با کیفیت و استاندارد مناسب تحویل داده می‌شود. برای این منظور، نمونه‌هایی از محصول باید برای آزمایش‌های کیفیتی به آزمایشگاه ارسال شود تا از صحت و سلامت محصول اطمینان حاصل شود.

حمل و نقل دی اکسید تیتانیوم نیز باید با احتیاط و دقت صورت گیرد تا محصول به سلامت به مقصد برسد. همچنین، مدت زمان تولید نیز باید به گونه‌ای باشد که سفارشات مشتریان به موقع تحویل داده شوند.

در نهایت، برای فروش دی اکسید تیتانیوم بهتر است با شرکت‌های معتبر و با تجربه در این حوزه همکاری شود تا نیازهای مشتریان به بهترین شکل برآورده شود و رضایت آنها را به دنبال داشته باشیم.

4.9/5 - (73 امتیاز)

6 پاسخ

  1. سلام وقت بخیر
    ممنون از مطالب خوب تان ، چگونه می توان سفارش را ثبت کرد؟

    1. سلام ممنون دوست عزیز با کارشناسان ما در ارتباط باشید 09134440713 – 09134440513

  2. ممنون از مطلب مفیدتون واقعا رنگ سفید با پیگمنت دی اکسید تیتانیوم یه چیز دیگه اس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Button