کاربرد تالک در رنگسازی و مزایای آن در صنایع رنگ و پوشش

تالک د رنگسازی

کاربرد تالک در رنگ سازی

کاربرد تالک در رنگ سازی طیف وسیعی از فواید را برای رنگ های پوششی در برمی گیرد و یکی از مهمترین مواد معدنی است که در صنایع رنگ استفاده می‌شود. در رنگ های تزئینی داخلی و خارجی از آن به عنوان اکستندر برای بهبود قدرت پنهان سازی و افزایش کارایی دی اکسید تیتانیوم (تیتان) و لیتوپن کاربرد دارد و برای بسیاری از محصولات مثل رنگ وسایل نقلیه ترجیح داده می شود.

فروش تالک در رنگسازی و صنایع رنگ و پوشش تماس با شماره  09134440713

استفاده از تالک در صنایع رنگ از دیرباز رایج بوده و به عنوان یکی از اجزای اصلی رنگ‌ های سفید مورد استفاده قرار گرفته است. برای تولید رنگ‌های پوششی به عنوان یک پرکننده برای تقویت پوشش دهی رنگ استفاده می‌شود. همچنین، این ماده معدنی به عنوان یک عامل مات کننده در ترکیبات رنگی نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد.

با توجه به خاصیت ضد رطوبت تالک، این ماده معدنی به عنوان یک عامل محافظ برای رنگ‌ها نیز استفاده می‌شود و باعث جلوگیری از خرابی و افت کیفیت رنگ می‌شود.

شکل پلاستیکی ذرات تالک باعث بهبود معلق بودن مواد جامد در قوطی شده و به چسبیدن رنگ مایع به دیواره محصولات و کاهش افتادگی آن کمک می کند.

پودر تالک رنگ سفید بسیار روشنی دارد که باعث می شود یک پر کننده عالی در صنایع رنگسازی باشد زیرا به طور همزمان در رنگ سفید و روشن شدن آن رنگ نقش دارد. در آغازگرهای ضد خوردگی از تالک برای بهبود مقاومت در برابر خوردگی و چسبندگی رنگ استفاده می شود.

به دلیل خاصیت آبرسانی، سفیدی و پوشش دهی، به عنوان یک پرکننده در ترکیبات رنگی مورد استفاده قرار می‌گیرد. همچنین، به عنوان یک عامل ضد رطوبت نیز در صنایع رنگسازی استفاده می‌شود و باعث جلوگیری از اکسیداسیون و خرابی رنگ می‌شود. این ماده معدنی همچنین به دلیل خاصیت ترکیبی آن با رنگ‌ها و پوشش‌ها، به عنوان یک عامل پایدار کننده در ترکیبات رنگی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

 

سه کاربرد و اهمیت  تالک در رنگ سازی

از تالک می توان در انواع پوشش های صنعتی به ویژه آستر استفاده کرد. از پودر تالک می توان به طور کامل یا جزئی برای آغازگر سازه های فلزی استفاده کرد تا میزان رسوب پوشش ، نیروی مکانیکی پوشش و قابلیت بازپوشانی را بهبود بخشد.

از این ماده در رنگ های لاتکس پایه آب استفاده می شود که می تواند قابلیت رنگ پذیری و براق بودن را در پوشش ایجاد کند.

پوشش دهی حاصل استفاده از تالک مقاومت در برابر ضربه و انعطاف پذیری خوبی داراست و همچنین می تواند مقاومت در برابر خوردگی پوشش را به طور موثری بهبود بخشد.

در پوشش های چوبی مبتنی بر حلال ، از طلق به طور عمده در آسترهای شفاف PU و پوشش های رنگی PU رنگ جامد استفاده می شود. سختی کم آن به بهبود سایش کمک می کند.

از طرف دیگر ، ضریب شکست تالک (1.57) و نزدیک به ضریب شکست ماده پایه رزین (1.60 ~ 1.60) است که در نتیجه شفافیت پوشش بدست آمده زیاد است و می تواند حالت بافت طبیعی چوب را حفظ کند.

تالک د رنگسازی

افزودن پودر تالک فوق العاده ریز به پوشش سیلیکات می تواند شکل گیری لایه پوشش و عملکرد را بهبود بخشد .

در پوشش سیلیکونی مقاوم در برابر حرارت بالا ، پودر تالک ساختار و استحکام خمشی ورق را می تواند در درجه حرارت بالا بهبود بخشد ، در نتیجه چسبندگی پوشش در برابر درجه حرارت بالا مقاوم تر می شود .

از طرف دیگر ، تالک و سیلیکون  رزین تحت شرایط شیمیایی تحت یک واکنش شیمیایی قرار می گیرد و یک پیوند سیلیکون-اکسیژن با یک نیروی پیوند خاص و یک نیروی محافظ ایجاد می کند. بدین ترتیب پایداری ساختاری پوشش حفظ می شود.

علاوه بر این ، پودر تالک برای پوشش دیوارهای داخلی برای بهبود مقاومت در برابر اسکراب و کارایی آن استفاده می شود. برای پوشش های ضد خوردگی ، می تواند با طولانی کردن مسیر انتشار مواد خورنده ، اثر محافظتی ایجاد کند. همچنین می تواند به عنوان ماده آزاد کننده رنگدانه برای بهبود اثر رنگ آمیزی رنگدانه عمل کند.

مطلبی که شاید بخوانید : باریت

نتیجه گیری استفاده از تالک در صنایع رنگ و پوشش:

  •  افزایش دوام از طریق  بهبود مقاومت شده و مانع از ترک خوردگی و پوست پوسته شدن  می شود
  •  اثر دفع آب ویسکوزیته را افزایش می دهد و تسهیل می کند
  • پراکندگی  هوا و UV را بهبود می بخشد
  •  کاهش اثر  حلال ها
  • کاهش  چسبندگی

استفاده از تالک منجر مزایای بسیاری در رنگ و پوشش ها می شود در درجه اول در رنگ و پوشش های صنعتی ، لاک های چوبی ، جوهرهای چاپ ، مواد پر کننده و همچنین در پوشش های مختلف استفاده می شود.

با توجه به ویژگی های تالک ، استفاده از آن در صنایع رنگ و پوشش باعث افزایش پوشانندگی و افزایش مقاومت محصولات در برابر عوامل بیرونی می شود. استفاده از آن یک اثر محافظتی ایجاد می کند ، که نفوذ را از آب و مواد خورنده به عنوان رنگ و پوشش محدود می کند. این خواص منجر به کاهش تشکیل حباب ، خوردگی و لایه لایه شدن می شود.

مطلبی که شاید بخوانید :

پودر کربنات کلسیم

خرید اسید استئاریک

 

5/5 - (17 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Button