کاربردهای کلسیم کربنات در صنعت پلاستیک

کاربردهای کلسیم کربنات در صنعت پلاستیک

کاربردهای کلسیم کربنات در صنعت پلاستیک

کاربردهای کلسیم کربنات در صنعت پلاستیک:  کربنات کلسیم برای سال­های زیادی است که در صنعت پلاستیک استفاده می­شود. هدف اصلی از اضافه‌کردن این ماده در پلاستیک­سازی به عنوان پرکننده این است که هزینه ­ی تمام ­شده را پایین بیاورند. اگر بتوان اندازه ­ی ذرات ماده­ ی کلسیم کربنات را پایین آورد طوری که اندازه ذرات آن از نوع معدنی آن کم­تر باشد می­توان کاربردهای صنعتی آن را بسیار افزایش داد. ترکیب این ماده در سایز نانو دارای کاربردهای گسترده ­تری است.

بسیاری از مطالعات اخیر نشان می­دهد که ترکیب کلسیم کربنات نه تنها به‌ عنوان پرکننده در صنعت استفاده می­ شوند بلکه می­توان از آن به عنوان بهبود دهنده کاربردهای مکانیکی پلیمرها نیز بهره برد. در این­جا می­خواهیم کمی راجع به کاربردهای ترکیب کلسیم کربنات در نانو ترکیب­های پلیمری صحبت کنیم.

https://sadrad-co.com/%da%a9%d8%b1%d8%a8%d9%86%d8%a7%d8%aa-%da%a9%d9%84%d8%b3%db%8c%d9%85/

برای خواندن آن‌چه باید در مورد کربنات کلسیم (CaCO3) بدانید ، اینجا کلیک کنید.

همان­طور که گفته شد از کلسیم کربنات به صورت عمده در صنعت PVC به عنوان پرکننده استفاده می­شود اما برای بهبود عملکرد این ماده سطح کلسیم کربنات را با استئاریک اسید بهبود می­بخشند و لایه­ ای از کلسیم استئارات را روی ماده ­ی پرکننده ایجاد می­کنند. این موضوع منجر به پراکندگی بهتر ذرات کلسیم کربنات و بهبود خواص مکانیکی آن می­شود و در ادامه منجر به مقاومت در برابر رطوبت می­شود و خواص الکتریکی بهتری را بدست می­آورد. از ترکیب کلسیم کربنات به عنوان پرکننده در PVC سیم و کابل نیز استفاده می­شود که نقش جلوگیری از آتش ­سوزی را دارد و در این­جا مهم نیست که سایز ذرات آن کم باشد و در حد نانو باشد و ذرات این ماده در اندازه معمول هم می­توانند این نقش را ایفا کنند.

کلسیم کربنات در تولیدات پلاستیکی در مقدار زیادی به عنوان پرکننده استفاده می­شود. این­ها همان کلسیم کربنات طبیعی هستند اگرچه استفاده از رسوبات کلسیم کربنات سنتز شده با اندازه مناسب نیز مورد نیاز است. این ترکیب به سه شکل کریستالی وجود دارد که غالب آن به شکل کلسیت است اگرچه آراگونیت نیز ممکن است وجود داشته باشد. کلسیم کربنات پرکننده ممکن است شامل منیزیم هم باشد که به عنوان مگنزیت (MgCO3) و دولومیت (CaCO3.MgCO3) شناخته می­شود. منابع مناسبی از کلسیت در سراسر جهان وجو دارد اما تفاوت قابل توجهی در خلوص و منبع آن­ها هست. اصلی­ ترین منابع کلسیم کربنات گچ، سنگ آهک و سنگ مرمر است.

[1] Gilbert M, Patrick S. Poly (vinyl chloride). In Brydson’s Plastics Materials 2017 Jan 1 (pp. 329-388). Butterworth-Heinemann.

.[2] Gilbert M, editor. Brydson’s plastics materials. William Andrew; 2016 Sep 27.

تأثیرات کربنات کلسیم در صنعت پلاستیک

اگر فکر می کنید همه محصولات پلاستیکی از پلاستیک اولیه تهیه شده اند ، اشتباه می کنید. امروزه ، مردم برای نجات زمین و همچنین کاهش آلودگی  به دنبال راه حل های جایگزین هستند.

کربنات کلسیم یکی از آنهاست. برای جلوگیری از تأثیر زغال سنگ یا روغن بر تولید پلاستیک ، تولیدکنندگان از CaCO3 استفاده می کنند. آنها هنگام ساختن مستربچ یا ترکیب پرکننده این پودر ، مواد افزودنی و پلاستیک اولیه را مخلوط می کنند.

هدف از این اقدام جایگزینی محصولات نهایی برای استفاده از 100٪ پلاستیک اولیه است. با این وجود ، این محصول هنوز از کیفیت مواد ورودی برای ایجاد کالاهای مصرفی پلاستیکی برخوردار است.

ساخت لوله های پلاستیکی یا برخی از محصولات ساختمانی برای درب پلاستیکی ، ورق های سقف نمونه ای معمول از استفاده از پودر CaCO3 است که باعث افزایش دوام ، پراکندگی بهتر در مواد شیمیایی پلاستیکی و براقیت مطلوب محصولات می شود.

به طور خاص ، هنگام تولید لوله پی وی سی تحت فشار ، آنها از مقدار کم کربنات کلسیم استفاده می کنند تا بتواند در بالاترین فشار مقاومت کند. علاوه بر این ، سطح لوله صاف ترین و مقاوم در برابر ضربه است.

کیفیت محصولات ریخته گری با استفاده از پودر CaCO3 برای تولید بهبود می یابد
برای ریخته گری محصولات ، سختی و دوام نیز بهبود می یابد که منجر به صرفه جویی در هزینه ها می شود. علاوه بر این ، از کربنات کلسیم برای کاهش قیمت استفاده می شود و در کابل های برق به عنوان مهار کننده شعله در نظر گرفته می شود.

مطالب مرتبط :

باریت

تالک

اسید استئاریک

 

 

Rate this post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Button