پودر رنگ اخرا

پودر رنگ اخرا

پودر رنگ اخرا

پودر رنگ اخرا یک نوع رنگدانه است که به عنوان یک ماده رنگی در صنایع مختلف استفاده می شود. این پودر رنگ معمولاً شامل رنگدانه های آلی یا غیرآلی است که به صورت پودری مانند لیتوپن و دی اکسید تیتانیوم به دست می آید.

پودر رنگ اخرا در صنایعی مانند رنگرزی پلاستیک، رنگرزی فلزات، رنگرزی چوب، رنگرزی پوشاک و محصولات آرایشی به کار می رود. این پودر رنگ می تواند به صورت خشک یا مرطوب در محصولات استفاده شود و بسته به نوع پودر و کاربردهای مختلف، می تواند ویژگی های مختلفی مانند مقاومت در برابر حرارت، مقاومت در برابر UV و ثبات رنگ به محصولات ببخشد.

پودر اخرا یک پیگمنت رنگ طبیعی از سطح کره زمین است که آمیزه­‌ای از اکسید آهن و مقادیر متغیری خاک رس و سیمان است.

تشکیل پودر رنگ اخری نتیجه آزادشدن آهن با ظرفیت سه و انتقال یافتن به اعماق زمین و ترکیب آن با سیلیس و آلومین و نهایتا تشکیل Fe(OH)3 و تبدیل به Fe2O3 است.

پودر رنگ اخرا

خاصیت رنگ اخرا 

عمده ماده متشکله تمامی انواع اخری آهن(III)  اکسید ـ هیدروکسید، مشهور به لیمونیت، است که رنگ زردی به آن­‌ها می‌دهد.

طیف این ماده در دامنه‌ای از رنگ­‌های زرد تا نارنجی تیره یا قهوه‌­ای قرار می­‌گیرد. اخرا همچنین نام رنگ‌هایی، علی­‌الخصوص رنگ قهوه ­ای ـ زرد روشن است که به واسطه این پیگمنت تولید می­‌گردد. گونه‌ای از اخرا وجود دارد که حاوی مقادیر زیادی هماتیت، یا اکسید آهن هیدراته، است و رنگ قرمزی مشهور به قرمز اخرایی (یا در بعضی از گویش‌­ها، گِل اخرا) دارد.

 

کاربرد پودر رنگ اخرا

در کل، پودر رنگ اخرا در صنایع مختلفی به دلیل ویژگی های مختلفی که دارد مانند مقاومت در برابر حرارت، مقاومت در برابر UV و ثبات رنگ، مورد استفاده قرار می گیرد.

پودر رنگ اخرا در صنایع مختلفی مانند صنعت پلاستیک، فلزات، چوب، پوشاک و آرایشی به کار می رود. در زیر به برخی از کاربردهای پودر رنگ اخرا در این صنایع اشاره شده است:

  •  صنعت پلاستیک: پودر رنگ اخرا به عنوان یک ماده رنگی در تولید محصولات پلاستیکی مانند قطعات خودرو، لوازم آشپزخانه، بطری های آب، شیرینی پزی و بسته بندی های مواد غذایی استفاده می شود.
  • صنعت فلزات:  در صنایعی مانند تولید قطعات خودرو، تجهیزات صنعتی و تولید لوازم خانگی فلزی مورد استفاده قرار می گیرد.
  •  صنعت چوب:  برای رنگرزی مبلمان، کابینت، درب ها و پنجره های چوبی به کار می رود.
  • صنعت پوشاک: به عنوان یک ماده رنگی در تولید پوشاک و لباس های ورزشی مورد استفاده قرار می گیرد.
  • صنعت آرایشی: مانند تالک در تولید محصولات آرایشی مانند لوازم آرایشی چشم و صورت، رژ لب و ناخن و… به کار می رود.
  • صنعت چاپ: به عنوان یک ماده رنگی در صنعت چاپ بر روی کاغذ، مقوا، بسته بندی ها و لیبل های محصولات به کار می رود.

از دیگر کاربردها می توان در صنایع رنگ‌ سازی، شیشه‌ سازی، کاغذسازی مانند باریت ، آرایشی، مصالح ساختمانی سرامیک و سیمان و صنایع الکترونیک نام برد.

برای دیدن سایر محصولات شرکت صدراد بهین تامین از جمله کربنات کلسیم، تالک، اسیداستئاریک، مستربچ، باریت و لیتوپن به وب سایت https://sadrad-co.com مراجعه کنید.

پودر-رنگ-اخرا--در-رنگسازی

ویژگی های پودر رنگ اخرا

پودر رنگ اخرا دارای ویژگی های زیر است:

  •  ثبات رنگ: پودر رنگ اخرا دارای ثبات رنگ بالاست و در برابر تغییرات نور و حرارت مقاوم است.
  •  قابلیت پوشش دهی بالا: پودر رنگ اخرا به دلیل داشتن اندازه ذرات کوچک و یکنواخت، قابلیت پوشش دهی بالایی دارد.
  •  مقاومت در برابر شرایط آب و هوایی: پودر رنگ اخرا در برابر شرایط آب و هوایی مختلف مانند بارش باران و تابش خورشید مقاوم است.
  • قابلیت انعطاف پذیری: این پودر رنگ قابلیت انعطاف پذیری بالایی دارد و می تواند به آسانی به سطوح مختلف اعم از صاف و ناصاف مانند سطوح فلزی، پلاستیکی و چوبی متصل شود.
  • قابلیت تولید در رنگ های مختلف: پودر این ماده در رنگ های مختلفی تولید می شود و می تواند به آسانی با رنگ های دیگر ترکیب شود تا رنگ های جدیدی ایجاد شود.
  • عدم حلال شدن در آب: پودر رنگ اخرا مانند اسید استئاریک به دلیل عدم حلال شدن در آب، برای رنگرزی محصولاتی که با آب در تماس هستند، مانند لباس و پارچه ها، بسیار مناسب است.

در کل، این ماده به دلیل ویژگی های بسیار ، در صنایع مختلفی مانند صنایع پلاستیک، فلزی، چوبی و آرایشی و … به کار می رود.

 

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Button