مواد معدنی چیست

مواد معدنی چیست؟

مواد معدنی چیست؟

مواد معدنی مواد جامدی به شکل سنک و خاک  هستند که در طبیعت وجود دارند و می توانند از یک عنصر یا جند عناصر با هم ترکیب شوند .
طلا ، نقره و کربن عناصری هستند که خودشان مواد معدنی هستند  آنها عناصر بومی نامیده می شوند.

در عوض ، نمک آشپزخانه معمولی یک ترکیب شیمیایی است که سنگ نمک نامیده می شود ، که یک ماده معدنی است که از یون های سدیم و کلر تشکیل شده است.

اتم ها ، یون ها و مولکول هایی که ماده معدنی را تشکیل می دهند به شکلی مرتب و مطابق شکل های کاملاً مشخص هندسی در فضا وجود دارند که شبکه های بلوری نامیده می شوند.

به عنوان مثال ، سنگ نمک یا نمک آشپزخانه ماده معدنی تشکیل شده از بلورهای مکعبی شکل است. شبکه کریستالی آن به همان شکل است و از یونهای سدیم و کلر تشکیل شده است که به ترتیب دیگری در فضا وجود دارد.

ترتیب اتم ها در فضا و نحوه ترکیب آنها با یکدیگر ، روش لمینیت یا لایه برداری یک ماده معدنی را تعیین می کند.

لمینیت خاصیتی است که برخی از مواد باید با توجه به شکل هندسی آنها را بشکنند. ترکیب شیمیایی آن همچنین رنگ بلور را تعیین می کند ، مانند رنگ زرد برای توپاز ، قرمز برای یاقوت ، بنفش برای کوارتز آمتیست. ویژگی دیگر مواد معدنی سختی آنها است که مقاومت در برابر خراش است. سختی طبق اعداد (از 1 تا 10) طبق مقیاس Moh طبقه بندی می شود.

در ابتدای مقیاس مواد معدنی بسیار نرم وجود دارد که می تواند با میخ خراشیده شود ، مانند تالک ، گچ و  کربنات کلسیم .

در انتهای مقیاس ، الماس قرار دارد که سخترین ماده معدنی است.

تالک       ،     باریت ،     کربنات کلسیم و     اسید استئاریک   و کوارتز از مواد معدنی رایج هستند که با خواص فیزیکی متفاوت از یکدیگر متمایز می شوند.

مواد معدنی چیست؟

خواص مواد معدنی

مواد معدنی دارای ترکیب شیمیایی مشخص و ساختار اتمی بسیار مرتب هستند .

مواد معدنی را می توان به راحتی با چندین ویژگی فیزیکی مانند سختی ، درخشش ، رگه ها و شکاف شناسایی کرد . به عنوان مثال ، تالک معدنی بسیار نرم است و به راحتی خراشیده می شود در حالی که کوارتز معدنی بسیار سخت است و به راحتی خراشیده نمی شود

 

ساختار کریستالی

مشاهده دقیق اشکال کریستال یکی از بهترین روشها برای طبقه بندی و تمایز بین مواد معدنی مختلف است.

یک ماده جامد بلوری از یک الگوی تکرار منظم از اتمها ، مولکولها یا یونهای سازنده که در هر سه بعد فضایی گسترش یافته اند ، تشکیل شده است.

تعداد محدودی از اشکال کریستال در طبیعت یافت شده است. فقط 7 گروه یا سیستم بلوری وجود دارد که می توان کلیه بلورهای طبیعی را در آنها قرار داد.

 

سنگ و مواد معدنی

بعضی از سنگها عمدتا فقط از یک ماده معدنی تشکیل شده اند و برخی دیگر از چندین ماده معدنی . به عنوان مثال ، سنگ آهک یک سنگ رسوبی است که تقریباً به طور کامل از ماده معدنی کلسیت تشکیل شده است.

 

سنگ معدن و استخراج

 

سنگهایی که از آنها مادهواد معدنی برای اهداف اقتصادی استخراج می شود ، سنگ معدن نامیده می شود . به عنوان مثال ، در معدن مارتا در وایو ، سنگ معدن سنگ کوارتز است که مقادیر کمی نقره و طلا در آن جاسازی شده است.

سنگ معدن استخراج  می شود ، خرد گردیده و تحت آزمایشات شیمیایی  طلا و نقره موجود آزاد می شود.

Rate this post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Button