مواد اولیه تولید سرامیک

مواد اولیه تولید سرامیک

مواد اولیه تولید سرامیک

مواد اولیه تولید سرامیک شامل مواد معدنی رسی مانند کائولینیت است، در حالی که امروزه از مواد جدیدتر شامل اکسید آلومینیوم استفاده می شود که بیشتر به نام آلومینا شناخته می شود.

مواد سرامیکی مدرن که، در تولید سرامیک‌های پیشرفته‌تر استفاده می شوند، شامل کاربید سیلیکون و کاربید تنگستن هستند.

 

مواد مورد استفاده در سرامیک چیست؟

سرامیک ها عموماً با ترکیب مخلوطی از خاک رس، عناصر موجود در خاک به شکل پودر و آب و شکل دادن به آنها به شکل دلخواه ساخته می شوند. هنگامی که سرامیک شکل گرفت، آن را در کوره ای با دمای بالا پخت می کنند. اغلب، سرامیک ها با مواد تزئینی و رنگ‌های ضد آب پوشانده می شوند که به عنوان لعاب شناخته می‌شوند.

 

برای ساخت سرامیک های پیشرفته از چه مواد اولیه ای استفاده می شود؟

از مواد خام طبیعی مانند خاک رس، تالک ، فلدسپات، کوارتز، سنگ آهک و دولومیت همچنان امروزه در تولید بسیاری از سرامیک‌ها از فناوری پیشرفته استفاده می شود. نیاز به کنترل خلوص و بررسی های آزمایشگاهی شیمی، و همچنین نیاز به کاهش مواد رادیواکتیویته باقیمانده در مواد اولیه، تغییر از مواد خام طبیعی به مصنوعی را مجبور کرده است.

مواد اولیه تولید سرامیک

چه خاک رسی برای تولید سرامیک استفاده می شود؟

خاک رس های مورد استفاده در مواد سرامیکی به پنج کلاس طبقه بندی می شوند:

خاک رس سفالی، خاک رس سنگی، خاک رس توپی، خاک رس آتشی و خاک رس چینی.

 

سرامیک و انواع آن چیست؟

چهار نوع اصلی سفال، چینی، ظروف سنگی، سفالی و چین استخوانی وجود دارد. این چهار بر اساس خاک رس استفاده شده برای ایجاد آنها و همچنین گرمای لازم برای پختن آنها متفاوت است.

 

مواد اولیه سرامیک چیست؟

مواد خام طبیعی مورد استفاده برای تولید سرامیک عبارتند از: سیلیس، ماسه، کوارتز، سنگ چخماق، سیلیکات ها و آلومینوسیلیکات ها (مانند خاک رس و فلدسپات).

سرامیک در چه دمایی ترک می خورد؟

حتی در سخت ترین حالت سرامیک ها  فقط می توانند سطح حرارت خاصی را تحمل کنند، که این سوال پیش می آید که “سرامیک در چه دمایی ترک می خورد؟” در حالی که بسیاری از سرامیک ها می توانند دمای تا 3000 درجه فارنهایت را تحمل کنند، اغلب به تغییر سریع دما نیز حساس هستند.

برای مطالعه :

باریت | کربنات کلسیم | اسیداستئاریک | لیتوپن | دی اکسید تیتانیوم

 

چرا سرامیک ها اینقدر سخت هستند؟

اتم های موجود در مواد سرامیکی توسط یک پیوند شیمیایی در کنار هم نگه داشته می شوند. پیوند اتم ها به یکدیگر در پیوند کووالانسی و یونی بسیار قوی تر از فلز است. به همین دلیل است که به طور کلی، فلزات انعطاف پذیر و سرامیک ها شکننده هستند.

 

3 نوع دسته بندی اصلی سرامیک چیست؟

سرامیک های سنتی بر پایه خاک رس هستند. دسته های سفال نشان داده شده در اینجا عبارتند از سفال، ظروف سنگی و چینی. ترکیب خاک های مورد استفاده، نوع مواد افزودنی و دمای پخت، ماهیت محصول نهایی را تعیین می کند. عمده‌ترین انواع سفال‌ها را می‌توان سفالی، سنگی و چینی نامید.

 

تفاوت بین خاک رس و سرامیک چیست؟

از نظر فنی، سرامیک ها آن دسته از مواد ساخته شده از موادی هستند که با حرارت دادن به طور دائم تغییر می کنند. تمام خاک رس یک ماده سرامیکی است، اما مواد سرامیکی دیگری نیز وجود دارد. لعاب ها نیز از مواد سرامیکی هستند زیرا در هنگام پخت به طور دائم تغییر می کنند.

 

آیا سرامیک ها عایق خوبی هستند؟

از آنجایی که سرامیک ها در کوره پخته می شوند، می توان آنها را به اشکال مختلف با مقاومت در برابر حرارت و دوام عالی تبدیل کرد. به همین دلایل، سرامیک ها از دیرباز به عنوان عایق استفاده می شده اند.

 

سرامیک چه مزایایی دارد؟

خواص کلی مواد سرامیکی دارای مزایای زیر است: سایش بالا، حرارت، فشار و مقاومت در برابر حملات شیمیایی (گاز و مایعات) سختی بسیار زیاد. عایق الکتریکی عالی. نسبتا سبک.

ظروف سنگی یا سرامیک کدام بهتر است؟
در دمای بین 2150 تا 2330 درجه فارنهایت شلیک می شود. ضخیم تر از سایر ظروف غذاخوری است. ظروف سرامیکی ظروف سفالی ساخته شده از خاک رس متخلخل هستند که با حرارت کم بین 1832 تا 2102 درجه فارنهایت پخته می شوند. ظروف سنگی یا سرامیکی: کدام گزینه برای خانه شما بهتر است؟ ظروف سنگی سرامیک 1. متخلخل است 1. متخلخل نیست 2. تراشه به راحتی 2. مقاوم در برابر تراشه.

مواد اولیه تولید سرامیک

کاربردهای  سرامیک چیست؟

از کاربردهای مهم سرامیک به دلیل وزن کم می توان در صنایع فضایی استفاده کرد.

به عنوان ابزار برش استفاده می شود.

به عنوان مواد نسوز استفاده می شود.

به عنوان عایق حرارتی استفاده می شوند.

از سرامیک به عنوان عایق برق نیز استفاده می شود.

 

 سرامیک های پیشرفته چیست و چه اهمیتی دارند؟

سرامیک های پیشرفته موادی هستند که در ساخت بسیاری از محصولات با تکنولوژی پیشرفته استفاده می شوند [3-6]، که کاربردهایی در زمینه سلامت، مانند بیوسرامیک [6-8]، در حوزه الکترونیک، مانند سرامیک های کاربردی (الکتروسرامیک، مغناطیسی) دارند. سرامیک و سرامیک نوری) [3، 4، 6، 9، 10]، در تبدیل انرژی و

 

رایج ترین سرامیک ها کدامند؟

نمونه های متداول عبارتند از ظروف سفالی، ظروف سنگی، چینی و چینی استخوانی. خاک رس یکی از مواد اولیه در دسترس برای ساخت اشیاء سرامیکی است. انواع مختلف خاک رس و ترکیبات خاک رس با تغییرات مختلف سیلیس و سایر مواد معدنی منجر به تولید انواع مختلف سفال سرامیکی می شود.

 

چند نمونه از سرامیک ها چیست؟

سرامیک ها معمولاً سخت و از نظر شیمیایی غیر واکنشی هستند و می توانند با گرما تشکیل یا متراکم شوند. سرامیک چیزی فراتر از سفال و ظروف است: خاک رس، آجر، کاشی، شیشه و سیمان احتمالاً شناخته شده ترین نمونه ها هستند.

 

5/5 - (3 امتیاز)

یک پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Button