فاکتورهای کیفیت در مستربچ

فاکتور های مهم کیفیت مستربچ مستر بچ

فاکتورهای کیفیت در مستربچ

اگر بخواهیم فاکتورهای کیفیت در مستربچ را توضیح دهیم امروزه با رشد تولیدات پلاستیکی (پلیمری) در سطح جهان و استفاده روزافزون از این تولیدات، میزان توجه به این محصولات نیز افزایش یافته است. استفاده از پلیمر به تنهایی به دلیل نداشتن رنگ خاصی خیلی کم صورت می‌گیرد و معمولا برای جلب نظر مشتریان این محصولات باید به صورت رنگی تولید شوند. مستربچ به عنوان رنگ‌دهنده پلیمر در صنعت پلاستیک مورد استفاده قرار می‌گیرد. کیفیت مستربچ نیز با کیفیت محصولات پلاستیکی ارتباط مستقیمی دارد. میزان استفاده از مستربچ در مصنوعات پلاستیکی بین ۵/۱ الی ۳ درصد است؛ اما بسته به نوع محصول مقادیر پایین‌تر و بالاتر از این هم مورد استفاده قرار می‌گیرد.

از جمله فاکتورهای مهم در کیفیت مستربچ می‌توان به موارد ذیل اشاره کرد:

  1. فاکتور بهداشتی در محصولاتی که برای بسته‌بندی مواد غذایی، دارویی، آرایشی بهداشتی و … مورد استفاده قرار می‌گیرد فاکتور بهداشت از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است بعنی در تهیه مستربچ‌هایی که در این مورد استفاده می‌شوند نباید از افزودنی‌ها و پیگمنت‌های غیربهداشتی و سمی و موادی که در هنگام بسته‌بندی در مواد غذایی و غیره قابل‌حل باشند مورداستفاده قرار بگیرد. که امروزه با پیشرفت تکنولوژی و به خصوص نانوتکنولوژی، تهیه مستربچ‌های کاملا بهداشتی از طریق اضافه نمودن مقدار مشخصی نانوسید ممکن شده است
  2. فاکتور غلظت در مستربچ با میزان استفاده از آن در محصولات مختلف ارتباط معکوس دارد؛ یعنی مستربچ با غلظت بالاتر را می‌توان با درصد پایین‌تر مورد استفاده قرار داد.
  3. مقاومت حرارتی یا میزان مقاومت رنگ مستربچ‌ها در برابر حرارت بالا یکی دیگر از فاکتورهای کیفیتی است. مقاومت حرارتی در محصولات پلاستیکی که از پلیمرهای (HIPS , GPPS, ABS, PVC) استفاده می‌کنند باید بالا باشد، چرا که این پلیمرها در دماهای بالاتری ذوب می‌شوند.
  4. شکل ظاهری مستربچ که توسط اکسترودرها محقق می‌شود از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. شکل ظاهری یکی از شاخصه‌های کیفیت است و در بازاریابی و رضایت‌مندی مشتری از عوامل تعیین‌کننده است. دانه های مستربچ باید توپر، صاف و سطح مقطع آن نیز باید از برش مناسبی برخوردار باشد. دانه‌های مستربچ تا حد ممکن باید صاف و براق باشند به‌خصوص مستربچ های گروه پلیمرهای PE. استفاده از وکیوم حین تولید مستربچ می‌تواند بسیار مثمرثمر باشد.
  5. نوع بسته‌بندی و استفاده از پاکت‌های چندلایه به منظور جلوگیری از تابش نور خورشید به مستربچ‌ها و جلوگیری از جذب رطوبت در مستربچ‌ها می‌تواند در حفظ کیفیت آن بسیار مؤثر باشد. با توجه به موارد ذکرشده فوق باید توجه داشت که در تهیه مستربچ‌ها هیچ استاندارد خاصی وجود ندارد و معمولا کارخانجات تولید مستربچ برای نشان‌دادن کیفیت محصولات خود از استانداردهای تشویقی جهت جذب مشتریان استفاده می‌کنند. تولید مستربچ بر اساس خواسته‌های مشتری (مصرف‌کننده) صورت می‌گیرد و مشتری مبتنی بر نوع کار تولیدی که انجام می‌دهد خواسته‌های مد نظر خود را مطرح کرده و تولید‌کننده نیز بر اساس خواسته‌های مشتری به تولید محصول می‌پردازد.

مطالب مرتبط

تالک
باریت
کربنات کلسیم
اسید استئاریک
[/av_textblock]

Rate this post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Button