جایگزین سرب در رنگ

جایگزین سرب در رنگ

جایگزین سرب در رنگ چیست و چرا از سرب در رنگ استفاده کنیم؟

جایگزین سرب در رنگ : ترکیبات مختلف سرب به عنوان رنگدانه به رنگ اضافه می شود و بسته به ترکیبی که استفاده می شود ، رنگ خاصی ایجاد می کند. به عنوان مثال، کربنات سرب (II) که به سرب سفید معروف است، رنگ را سفید یا کرم رنگ می کند و استفاده از تتروکسید سرب باعث ایجاد رنگ قرمز روشن می شود.

این فلز  افزودنی سنگین همچنین مدت زمان خشک شدن رنگ را کاهش می دهد، رنگ را بادوام تر می کند و باعث می شود رنگ در برابر رطوبت مقاوم تر باشد. رنگ بر پایه سرب برای استفاده در خانه ها ، روی فلزات در معرض عناصر و حتی اسباب بازی های کودکان استفاده می شود.

البته ، با وجود ماندگاری رنگ‌های مبتنی بر سرب ، به دلیل  قرار گرفتن در معرض فلزات سنگین می تواند باعث مشکلات سلامتی فراوان برای انسان شود. سطوح بالای سرب موجود در بدن می تواند منجر به تشنج ، کما و مرگ شود ، در حالی که سطوح پایین این فلز می تواند اثرات مضری بر سیستم عصبی ، مغز ، سلول های خونی و کلیه ها داشته باشد. نوزادان و کودکان بیشتر مستعد مسمومیت با سرب هستند و ممکن است از رشد جسمی و ذهنی ، مشکلات رفتاری و سطح IQ پایین رنج ببرند.

. رنگ‌های مبتنی بر سرب قبل از آن زمان محبوبیت داشتند و بنابراین در ساخت خانه‌های متعدد مورد استفاده قرار می‌گرفتند. EPA خاطرنشان می کند که رنگ سربی که دست نخورده به نظر می رسد لزوماً مضر نیست. تنها در صورتی می تواند گرد و غبار خطرناک سرب تولید کند که رنگ آسیب دیده باشد، مانند پوسته شدن، مالش یا در حین بازسازی.

مطالب مرتبط :  مثل باریت ، کربنات کلسیم ، اسید استئاریک 

 

رنگ سربی چیست؟

هر رنگی که برای رنگش به ترکیبات سرب متکی باشد. سرب سفید یا کربنات سرب(II) (PbCO 3 )، یک نمونه معمولی است و زمانی به طور گسترده برای رنگ آمیزی سطوح چوبی در خانه ها استفاده می شد. سایر ترکیبات سرب، مانند کرومات سرب زرد زنده (PbCrO 4 )، به عنوان رنگدانه های رنگی استفاده شد.

رنگدانه های سربی علاوه بر اینکه رنگ سفید را شکل می دهد ، بسیار مات هستند، به طوری که مقدار نسبتاً کمی از ترکیب می تواند منطقه بزرگی را پوشش دهد. سرب سفید در آب بسیار نامحلول است و رنگ را بسیار مقاوم در برابر آب با روکشی بادوام و قابل شستشو می کند.

کربنات سرب همچنین می‌تواند محصولات تجزیه اسیدی برخی از روغن‌های تشکیل‌دهنده رنگ را خنثی کند، بنابراین پوشش برای مدت طولانی‌تری سخت، در عین حال انعطاف‌پذیر و مقاوم در برابر ترک باقی می‌ماند.

 

پس مشکل سرب چیست؟

 

سرب سمی است و از آنجایی که کودکان خردسال تمایل به جویدن چیزها دارند و در دهان بردن اشیا دارند برای مغز آسیب پذیر و در حال رشد آنها خوب نیست. این به طور فزاینده در نیمه اول از قرن 20 به رسمیت شناخته شد  که کودکان بسیاری با سرب مسموم شدند . با این حال، رنگ‌های تزئینی خانگی مبتنی بر سرب هنوز برای چند دهه دیگر مورد استفاده قرار می‌گرفتند تا این که به دلیل نگرانی‌های بهداشتی پایان یافت و جایگزین های معدنی مثل دی اکسید تیتانیوم و لیتوپن روی کار آمد .

چرا سرب سمی است؟

سرب می‌تواند بسیاری از عملکردهای حیاتی بدن را مختل کند، و از این رو دارای طیف گسترده‌ای از علائم، از استفراغ گرفته تا جنون و مرگ است. به عنوان یک مسدود کننده قوی گیرنده های گلوتامات شناخته شده است، یک انتقال دهنده عصبی که برای یادگیری ضروری است. همچنین می‌تواند یک سری فلزات دیگر را از انجام کار طبیعی خود در بدن جابجا کند  مهم‌تر از همه، کلسیم، آهن و روی.

یک مشکل خاص این است که سرب روی را از آنزیم دلتا آمینوولائولینات دهیدراتاز، که برای بیوسنتز هم، بخش اتصال دهنده آهن مولکول هموگلوبین که اکسیژن را در اطراف خون حمل می کند، حیاتی است، جابجا می کند. این امر منجر به کمبود اکسیژن در سلول‌های اطراف بدن می‌شود که باعث ایجاد مجموعه‌ای از مشکلات مرتبط می‌شود.

تمام رنگ های سربی پس از آن ممنوع شده است؟

تقریبا. برای اکثر موارد استفاده، رنگدانه های سرب با دی اکسید تیتانیوم جایگزین شده اند، که بسیار ایمن است که در رنگ های غذایی و همچنین در ضد آفتاب استفاده می شود. در اتحادیه اروپا، رنگ سرب اکنون فقط برای بازسازی و نگهداری آثار هنری و بناهای تاریخی قابل استفاده است. در ایالات متحده، رنگ سرب را می توان در محیط های صنعتی محدود، مانند پوشش بدنه کشتی ها استفاده کرد.

 

Rate this post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Button