تفاوت اسید پالمتیک و اسید استئاریک

اسید پالمتیک

تفاوت اسید پالمتیک و اسید استئاریک

تفاوت اسید پالمتیک و اسید استئاریک : چربی هایی که سرشار از اسیدهای پالمتیک یا استئاریک هستند می توانند به منظور افزایش کاربرد آنها در تولید برخی از مواد غذایی ، مورد استفاده قرار گیرند.

هنگامی که با اسید پالمیتیک مقایسه می شود ، اسید استئاریک باعث کاهش لیپوپروتئین با چگالی کم (LDL) – کلسترول می شود ، که یک عامل خطر شناخته شده برای بیماری عروق کرونر قلب است (CHD) ، اما تأثیرات آن بر سایر نشانگرهای خطر قلب و عروق کمتر مورد بررسی قرار گرفته است.

تعاریف :

پالمیتیک اسید به دست آمده از درخت خرما  که بر روی استفاده از اسیدهای چرب برای فرایند شمع سازی نیز کار می‏کرد، کشف شد. اسید چرب اشباع شده پالمیتیک نام دارد.

تفاوت اسید پالمتیک و اسید استئاریک

اسید استئاریک، یک نوع اسید چرب اشباع شده است که در شرایط خاص ته نشین می شود و رسوب می کند و به عنوان شایع ترین اسید چرب شناخته می شود. این نوع اسید مومی شکل و جامد است. اسید استئاریک از راه اضافه کردن اسید به چربی حیوانی به وجود می آید و برای انجام این کار فشار و دمای آب باید بالا باشد.

مطالب مرتبط :

پودر کربنات کلسیم

اسید استئاریک مفید است یا اسیدپالمتیک

مشاهدات  نشان داده است که اسید استئاریک ، در رژیم غذایی انسان ، فاقد اثر افزایش کلسترول سایر اسیدهای چرب اشباع است.

با مقایسه کره کاکائو ، چربی مورد استفاده در آزمایشات اصلی بود  با مخلوطی از چربیهای دیگر که با کره کاکائو مطابقت دارند در اسیدهای لینولئیک ، اولئیک ، پالمتیک و استئاریک ، یک آزمایش مهم کمبود اثر انجام شد. این اسیدهای چرب به ترتیب بیشتر از روغن گلرنگ ، روغن زیتون ، روغن نخل و روغن سویا کاملاً هیدروژنه تأمین می شوند. چربی مخلوط شده برای بهبود قابلیت هضم استفاده شد.

سطح لیپید سرم 30 مرد هنگامی که از  کره کاکائو و مخلوط چربی های تصادفی از چهار ماده به طور متناوب برای دوره های 18 روزه تغذیه می شدند ، یکسان بودند که این نتیجه نشان می دهد کره کاکائو فاقد هر ماده خاص مهارکننده کلسترول است.

مقایسه دوم بین روغن پالمتیک و مخلوط چربی تصادفی از همان چهار ماده تشکیل دهنده انجام شد. این مخلوط به حدی آماده شد که از نظر محتوای اسیدهای چرب اشباع شده لینولئیک ، اولئیک و کل روغن پالم مطابقت داشته باشد.

مطالب مرتبط :

پودر تالک

با این حال ، این مخلوط روزانه 31 گرم اسید استئاریک (10٪ انرژی) بیشتر از روغن پالم تأمین می کند ، در حالی که روغن پالم روزانه 31 گرم اسید پالمیتیک بیشتر تأمین می کند. وقتی مردان از رژیم غذایی روغن پالم استفاده می کردند ، کلسترول سرم و فسفولیپیدهای سرم به ترتیب 24 و 13 میلی گرم در دسی لیتر بیشتر بودند.تری گلیسیرید سرم 20 میلی گرم در دسی لیتر کمتر بود.

همه این اختلافات از نظر آماری معنی دار بودند. اختلاف کلسترول سرم مشاهده شده با آنچه پیش بینی شده موافق است ، با این فرض که اسید استئاریک ، مانند اسید اولئیک یا کربوهیدرات مخلوط ، هیچ تأثیری بر غلظت کلسترول سرم در انسان ندارد.

این مخلوط به حدی آماده شد که از نظر محتوای اسیدهای چرب اشباع شده لینولئیک ، اولئیک و کل روغن پالم مطابقت داشته باشد. با این حال ، این مخلوط روزانه 31 گرم اسید استئاریک (10٪ انرژی) بیشتر از روغن پالم تأمین می کند ، در حالی که روغن پالم روزانه 31 گرم اسید پالمیتیک بیشتر تأمین می کند.

وقتی مردان از رژیم غذایی روغن پالم استفاده می کردند ، کلسترول سرم و فسفولیپیدهای سرم به ترتیب 24 و 13 میلی گرم در دسی لیتر بیشتر بودند.

تری گلیسیرید سرم 20 میلی گرم در دسی لیتر کمتر بود. همه این اختلافات از نظر آماری معنی دار بودند و تفاوت های بسیار زیادی از اسید پالمتیک و اسید استئاریک را نشان می دهند که اسید استئاریک چربی مفید و اسید پالمتیک پر ضرر است.

Rate this post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Button