کاربرد باریت و بلنک فیکس در صنایع رنگ و پلاستیک

باریت اصفهان

کاربرد باریت و بلنک فیکس در صنایع رنگ و پلاستیک

باریت یا باریم سولفات یک پرکننده بی‌اثر است و در برابر اسید و باز و تغییرات آب هوایی مقاوم است. از ناحیه ‌ی فرابنفش تا فروسرخ جذبی ندارد. به همین علت اگر در رنگ مورد استفاده قرار بگیرد در درخشش رنگ تغییری ایجاد نمی‌کند.

پراکندگی و یکنواختی آن (دانه دانه نبودن) بالا است و سختی و سفتی آن می‌تواند بهبود پیدا کند بدون این‌ که بر کیفیت سطح تاثیر بگذارد که این ویژگی در کیفیت رنگ تاثیرگذار است.

نسبت به پرتو ایکس مقاوم است و از این ویژگی در اسباب‌بازی‌ها و ابزارهای پزشکی استفاده می‌کنند. همچنین می‌تواند به عنوان عایق صدا عمل کند و از انتقال صدا جلوگیری کنند که همین موضوع باعث کاربرد ویژه آن‌ها در خودروها می‌شود. به علت ویژگی پراکندگی نور و جذب حداقل می‌توانند در فیلم‌های PVC مورد استفاده قرار بگیرند.

بلنک فیکس میکرو (باریت سنتزشده) یک پودر معدنی است که برای پلاستیک‌ها و پوشش‌دهی مورد استفاده قرار می‌گیرد که شامل باریم و سولفات است. این ترکیب از باریم سولفات درست شده است که ناخالصی‌ های آن خارج شده و پراکندگی اندازه ذرات آن کم است.

این ماده از پراکنگی خوبی برخوردار است و چسبندگی کمی دارد و براقیت مناسبی دارد و می‌تواند به عنوان فاصله‌ دهنده و پرکننده در رنگدانه‌ها مورد استفاده قرار بگیرد و هزینه‌ی تمام شده را تا 5% کاهش دهد.

کاربردهای دیگر باریت

کابرد باریت در صنعت حفاری

منبع:

Murphy J. ‘Chapter 7—Modifying Specific Properties: Appearance—Black and White Pigmentation. Additives for Plastics Handbook.:73.

باریت اصفهان

Rate this post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Button