پودر کربنات کلسیم مرغوب | فروش کربنات کلسیم مناسب ترین قیمت

کربنات کلسیم
خرید پودر تالک
پودر کربنات کلسیم کوتد
فروش پودر تالک مرغوب
پودر کربنات کلسیم در داروسازی
پودر تالک استریل
پودر کربنات کلسیم در ساختمان سازی
فروش پودر تالک استریل
پودر کربنات کلسیم در کشاورزی

در این صفحه می خوانید...

کربنات کلسیم

قیمت خرید پودر کربنات کلسیم

قیمت پودر کربنات کلسیم به عوامل مختلفی مثل درصد خلوص بالا و میزان مرغوب بودن بستگی دارد که استعلام قیمت و خرید از شرکت صدراد به صورت آنلاین فقط با یک تماس برای مصارف صنعتی امکان پذیر می باشد که با پیش زمینه معتبر و چندین ساله بهترین قیمت را به شما ارائه می دهد.

کربنات کلسیم ترکیبی شیمیایی با فرمول CaCO3، نمکی غیر آلی غیر سمی و بی بو است که معمولاً به صورت یک ماده معدنی سفید (کلسیت) یافت می شود و به طور طبیعی در گچ، سنگ های آهک و سنگ مرمر دیده می شود.

در طبیعت ، می توان این ماده را به عنوان اصلی ترین عنصر در پوست موجودات دریایی، مروارید و تخم مرغ برشمرد و جزئی فعال در آهک کشاورزی است که در زمان واکنش یون­‌های کلسیم با یون‌­های کربنات در آب گرم برای تشکیل آهک ایجاد می‌شود.

از پودر کربنات کلسیم ، دی‌ اکسیدکربن و آهک (که یکی مواد اولیه مهم در ساخت فولاد، شیشه و کاغذ است) به دلیل خواص ضد انعقاد در صنایع برای خنثی‌سازی شرایط اسیدی در خاک و هم در آب استفاده می‌گردد.

برای مشاوره خرید و قیمت پودر کربنات کلسیم  با ما تماس حاصل نمایید.

 

 

قیمت پودر کربنات کلسیم به چه شکل محاسبه می شود ؟

قیمت پودر کربنات کلسیم با توجه به مقدار نیاز مشتری به صورت کیلو و یا تناژ محاسبه می گرد که باز هم به عوامل مختلفی مثل درصد خلوص بستگی دارد .

بهترین راه برای دانستن سریع قیمت آن تماس با شرکت صدراد می باشد که  بهترین و مرغوب ترین نوع را براساس نیاز مشتری را دارد .

کربنات کلسیم را اگر از معدن خریداری نمایید باید به صورت تنی قیمت کنید و با توجه به نوسانات قیمت نیز قیمت هر کیلو یا تن ممکن است به صورت روزانه متفاوت باشد.

 فروش کربنات کلسیم در شرکت صدارد هم به صورت کیلویی و تناژ موجود می باشد.

در هنگام خرید نیز حتما باید با کارشناس معتبر که در زمینه فروش مواد معدنی متخصص است حتما مشورت نمایید تا با توجه به امور مورد نیاز شما ماده معدنی با کیفیت در اختیارتان قرار گیرد که در آزمایشگاه حتما بر روی نمونه تست انجام شده باشد .

تعداد مش در کربنات کلسیم یکی از عوامل موثر در  تعیین کیفیت و قیمت کربنات کلسیم است که معمولا مقدار آن بین 200 تا 2500 می باشد.

 

 

خرید پودر کربنات کلسیم

کیفیت پودر کربنات کلسیم به برخی از عوامل بستگی دارد: خلوص ، سفیدی ، همگنی و ضخامت که کربنات کلسیم قیمت آن بستگی به طریقه تشکیل و موارد استفاده دارد .

قیمت تجاری آن از کربنات کلسیم رسوبی PCC  (بلورهای خالص تر و کوچکتر) تا کربنات کلسیم زمین GCC  (بلورهای بزرگتر و خلوص کمتر) متفاوت است.

این پودر عمدتا در بسته‌بندی کیسه‌های معمولی عرضه می‌شود. آیتم‌های تعیین‌کننده در انتخاب شرکت عرضه‌کننده محصول شامل ثبات کیفیت، بسته‌بندی مناسب، قیمت مناسب، شرایط مناسب حمل و نقل، شرایط تامین و ارسال به موقع محصولات است.

به منظور خرید این ماده معدنی کارشناسان شرکت صدراد در ساعات اداری شرکت آماده پاسخ‌گویی تماس تلفنی به شما عزیزان خواهند بود و در هر ساعت شبانه روز می توانید در واتساپ به صورت آنلاین پیام دهید.

شرکت صدراد تلاش می‌کند تا با بررسی و شناخت نیازهای روز بازار، به عرضه محصولات موردنیاز مطابق با خواست مشتریان بپردازد و در این راه بازویی مطمئن برای صنعتگران این عرصه باشد.

 

 

کاربردهای متعدد پودر کربنات کلسیم در صنایع مختلف

  • صنایع نفتی
  • صنایع رنگ/پلیمر
  • فولاد
  • مواد بهداشتی
  • سیمان
  • شیشه
  • کاغذ
  • سیمان
شرحمقادیر
فرمولCaCO3
نقطه ذوب825  درجه سانتی گراد
جرم مولی100.0869  گرم بر مول
نقطه جوش2850 درجه سانتی گراد
چگالی2.71 گرم بر سانتی متر مکعب
تراکم2.93 گرم در میلی لیتر در 25 درجه سانتیگراد (lit.)
انحلال پذیری5 مولار هیدروکلراید: 0.1 مولار در 20 درجه سانتی گراد، شفاف، بی رنگ
فرمکریستال های تصادفی

 

تولید پودر کربنات کلسیم از سنگ معدن کربنات کلسیم

چرا استخراج سنگ معدن کربنات کلسیم اهمیت دارد؟ کاربردهای پودر کلسیم کربنات چیست؟ در ادامه با فرایند تولید پودر کلسیم کربنات آشنا خواهید شد و به فواید و کاربردهای آن پی خواهید برد.

سنگ معدن کربنات کلسیم

سنگ معدن کلسیم کربنات

با مطالعات یا فعالیت های اکتشافی در معادن و محل های عملیاتی وجود سنگ معدن کلسیم کربنات را تشخیص می دهند،سپس با تجزیه و تحلیل های تخصصی و بررسی هزینه ها و جنبه های اقتصادی اجرای فرایند استخراج سنگ معدن کلسیم کربنات، فرایند استخراج و بهره برداری آغاز می شود.

این عملیات در معادن مختلف و به شیوه های گوناگون صورت می گیرد که طی آن سنگ معدن با خلوص مورد انتظار به دست می آید. پس از استخراج میزان قابل قبول کلوخه های کلسیم کربنات، بوسیله ی دستگاه های آسیاب سنگ معدن  را به پودر کربنات کلسیم تبدیل می کنند.

طریقه تولید پودر کلسیم کربنات

سنگ معدن کربنات کلسیم به علت بزرگ بودن قابل بهره وری و استفاده نیست. به طور کلی از دو روش رایج برای تولید پودر کربنات کلسیم استفاده می شود که در ادامه شرح داده می شود.

با استفاده از تجهیزات سنگ شکن، آسیاب و فیلترهای مخصوص انواع سنگ معدن را تا واحدهای بسیار ریز و میکرون خُرد کرده که به ماده ای پودری با کارایی وسیع تبدیل می کنند. فرایند تجزیه ی سنگ معدن و تبدیل آن به پودر کربنات کلسیم ارزش این ماده را به شکل قابل توجهی افزایش می دهد.

روشی دیگر تجزیه ی حرارتی سنگ معدن کلسیم کربنات برای تولید آهک می باشد که ماده ای پرکاربرد در بسیاری صنایع از جمله پرورش دام و طیور، صنعت ساختمان سازی و تولید مواد شیمیایی مختلف است.

در تبدیل حرارتی سنگ معدن کربنات کلسیم به پودر عملیات پخت سنگ معدن در کوره های آهک پزی و تحت دمای 1000 تا 2000 درجه صورت می گیرد  طی این عملیات آب موجود در سنگ بخار می شود و دی اکسید کربن موجود در ساختار سنگ معدن آزاد می شود.

سنگ معدن کربنات کلسیم را با نام هایی مانند گچ فرنگی، سنگ آهک، کلسیت، آراگونیت و سنگ مرمر نیز می شناسند.

پودر کربنات کلسیم به دست آمده در روش تجزیه حرارتی نسبت به سنگ اولیه از ویژگی های مطلوب تری برخوردار است و کاربردهای فراوانی دارد.

تولید کربنات کلسیم

خط تولید پودر کربنات کلسیم اصفهان

پودر کربنات کلسیم یا همان سنگ آهک از پرکاربردترین مواد اولیه است که سنگ آن از معادن مربوطه استخراج می‌شود. خلوص این ماده معدنی معمولا بین 92 تا 98 درصد بوده و می‌توان گفت ناخالصی‌ زیادی ندارد.

از لحاظ دانه‌بندی با توجه به مورد مصرف بودن آن در صنایع مختلف در سایزهای گوناگون تولید می‌شود.

به‌عنوان مثال از این پودر برای تولید وسایل آرایشی و بهداشتی و تولید آهک، سیمان، تولید مواد نسوز و… استفاده می‌شود.

سنگ کربنات کلسیم در طبیعت به صورت گسترده وجود دارد. این محصول در طیف رنگی سفید تا خاکستری وجود داشته و میزان سختی آن ۳ موهس است.

 

ترکیبات کربنات کلسیم

سنگ‌هایی نظیر سنگ آهک، دولومیت و گچ از جمله سنگ‌ های آبی کربنات کلسیم هستند که در صنعت تولید پودر کربنات کلسیم استفاده می‌شوند. سنگ دولومیت، سنگ گچ ترکیبی از منیزیم و کربنات کلسیم است.

البته همه این سنگ ها ناخالصی هایی نظیر رس را دارا هستند، ولی خلوص بعضی از آن‌ها به  ۹8 درصد می‌رسد. قیمت خرید پودر کربنات کلسیم نسبت به مواد اولیه دیگر مورد مصرف در صنایع رنگ و پلیمر دارای قیمت پایین‌تری است. پایین بودن میزان جذب روغن به همراه قیمت پایین آن موجب شده تا این پودر در صنایع رنگ و تولید پلاستیک و لاستیک به‌عنوان یکی از متداول‌ترین پرکننده‌ها شناخته شود.

پودر کربنات کلسیم کوتد (پوشش‌دار) که پودر کربنات کلسیم با پوشش اسید استئاریک است نیز در تولید پروفیل کف‌پوش، چرم، رنگ و رزین، دیوارپوش و… کاربرد دارد.

این ماده معدنی به عنوان یک ماده پرکننده شناخته می‌شود و نسبت به دیگر مواد اولیه قیمت پایینی دارد.

یکی از اشکال غیرمعمول این ماده شکل هگزاهیدرات آن است، که نام معدنی آن آیکایت و دارای فرمول CaCO3.6H2O است. آیکایت تنها در دمای پایین­‌تر از 8 درجه سانتی‌گراد پایداری دارد.

شرکت صدراد عرضه‌کننده پودر کربنات کلسیم معمولی و کوتد در سایزبندی (مش)های مختلف است.

 

مزایای استفاده از کربنات کلسیم

پودر کربنات کلسیم یکی از اجزای مهم بسیاری از محصولات خانگی است که به عنوان عامل سفید کننده در رنگ، صابون، محصولات هنری، کاغذ، جلا استفاده می شود.
در محصولات سیمانی  به عنوان پرکننده و به عنوان سفید کننده در بسیاری از محصولات آرایشی شامل دهانشویه، کرم، خمیر، پودر و لوسیون به طور گسترده ای استفاده می شود.

به طور طبیعی به عنوان افزودنی پلیمری در رنگ و پلاستیک، در تولید غذا و نوشیدنی برای افزودن کلسیم رژیم غذایی ، برای تنظیم pH و به عنوان یک تثبیت کننده و منبع کلسیم به طور گسترده مورد استفاده قرار می گیرد.
در خوراک حیوانات، در کودها و نرم کننده های خاک و در بسیاری از صنایع صنعتی استفاده می شود همچنین به طور گسترده در داروها ، به عنوان یک آنتی اسید به عنوان یک عامل حجیم استفاده می شود سفید کننده کربنات کلسیم همچنین در تصفیه آب برای کاهش اسیدیته و افزایش قلیائیت آبهای طبیعی اسیدی استفاده می شود.

پودر کربنات کلسیم به‌عنوان یک ماده طبیعی نیز در صنایع مختلف از جمله صنایع رنگ و پلیمر مورد استفاده قرار می گیرد.

این محصول ثبات خوبی داشته و از روشنایی بالا و سایش کم برخوردار است. به دلیل ویژگی‌های طبیعی آن، استفاده از این پودر معدنی به بهبود حفاظت از محیط زیست کمک کرده و موجب کاهش آلودگی محیط زیست شده است.

علاوه بر این از پودر کربنات کلسیم در خوراک دام و طیور استفاده می‌شود. این محصول سبب صرفه جویی در انرژی شده و با محیط زیست سازگار است.

در تماس با شرکت صدراد می‌توانید اطلاعات تکمیلی در خصوص این محصول و همچنین قیمت محصولات مربوطه  نظیر تالک و باریت کسب  نمایید.

 

خواص شیمیایی و فیزیکی پودر کربنات کلسیم :

– فرمول مولکولی: CaCO3
– جامد سفید، کریستال یا پودر
– طعم بی بو، گچی، صاف و شیرین
شاید بتوان گفت که  پودر کربنات کلسیم از پرمصرف ترین ، مفیدترین و مهم ترین مواد معدنی جهان برای تولیدات و صنایع مختلف می باشد.

این ماده به صورتهای مختلف مثل کلوخه کربنات کلسیم، پودر کربنات کلسیم، کربنات کلسیم پوشش داده شده یا کوتد و سنگ دانه بندی شده کربنات کلسیم کاربرد دارد که در این مقاله تلاش ما بر این است مهم ترین مصارف و کاربردهای این ماده معدنی طبیعی را عنوان کنیم.

 

انواع کربنات کلسیم

استفاده از کربنات کلسیم به عنوان پرکننده عموماً مستلزم رنگ سفید و درجه خلوص کانی‌شناسی بالا، به علاوه کنترل اندازه و شکل ذرات، مساحت سطح ذرات و قابلیت جذب مایع است. پرکننده‌های طبیعی کربنات کلسیم عموماً سنگ آهک آسیاب‌شده یا کربنات کلسیم آسیاب‌شده (GCC) نامیده می‌شوند، اما ممکن است به عنوان گچ آسیاب‌شده، سنگ مرمر آسیاب‌شده یا سفیدک نیز فروخته شوند. جایگزین‌های مصنوعی به عنوان کربنات کلسیم رسوبی (PCC) شناخته می‌شوند.

1- کربنات کلسیم آسیاب‌شده

سنگ معدن طبیعی کربنات کلسیم با خلوص شیمیایی و کانی‌شناسی بالا به صورت مرطوب یا خشک برای طیف وسیعی از محصولات آسیاب می‌شود.

کربنات‌های کلسیم آسیاب‌شده خشک، که شامل محصولات اسمی 200 تا 325 مش می‌شوند، از کم‌هزینه‌ترین پرکننده‌های سفید موجود هستند. آن‌ها به سادگی از سنگ معدن استخراج می‌شوند اما ممکن است با جداسازی هوا نیز مورد بهره‌برداری قرار گیرند. محصولات مرطوب در محدوده اندازه ذرات ریزتری تولید می‌شوند و ممکن است با شست‌وشو یا شناورسازی مورد بهره‌برداری قرار گیرند.

آن‌ها به طور غیررسمی بر اساس اندازه ذرات به عنوان ذرات ریز (FG) (با میانگین 3 تا 12 میکرون و تاپ کات تا 44 میکرون) و ذرات بسیار ریز (UFG) (با میانگین اندازه ذرات 0.7 تا 2 میکرون، و تاپ کات تا 10 میکرون) دسته‌بندی بندی می‌شوند. بین این دسته‌بندی‌ها از یک تولیدکننده به تولیدکننده دیگر هم‌پوشانی وجود دارد. با پیشرفت تکنولوژی آسیاب خشک، محصولات آسیاب خشک با محدوده ریزی ذراتی که قبلاً در دسته‌بندی محصولات مرطوب قرار می‌گرفتند، رایج تر می‌شوند.

محصولات FG و UFG فرآوری‌شده مرطوب به دلیل هزینه خشک کردن و در برخی موارد فرآوری مجدد برای شکستن توده‌های ذرات بسیار ریز، ضرورتاً گرانتر از محصولات خشک هستند. محصولات ریز و فوق ریز آسیاب مرطوب نیز به شکل دوغاب جامد 75 درصد برای کاربردهای رنگ و کاغذ با حجم بالا و در اشکال فرآوری‌شده با اسید استئاریک و استئارات برای استفاده در پلیمرها فروخته می‌شوند.

کربنات کلسیم میکرونیزه

روشی دیگر برای خرد کردن و میکرونیزه کردن استفاده از مکانیزمی به نام آسیاب سپراتور است. در این آسیاب سنگ معدن ورودی به قدری در آسیاب خرد می شود تا قادر به عبور از قسمت دیگری به نام سپراتور یا جداکننده باشد. این فرایند به قدری ادامه می یابد تا ذرات به اندازه ی دلخواه خرد و ریز شوند.

کربنات کلسیم میکرونیزه، این پودر سفید نرم و لطیف، نه‌ تنها باعث تغییر در سبک و سیاق صنایع مختلف شده است، بلکه به‌عنوان یک عنصر کلیدی در عرصه مواد معدنی، نقش بی‌بدیلی را در پیشبرد فناوری‌های نوین ایفا می‌کند.

کربنات کلسیم میکرونیزه، با ذرات ریز و هماهنگ، چشم‌اندازهای جدیدی را پیشروی مهندسان، دانشمندان و صنعتگران قرار داده است.

کربنات کلسیم میکرونیزه،نه فقط به‌خاطر رنگ‌بخشی و جلای بی‌نظیرش در صنایع گوناگون شهرت دارد، بلکه به دلیل خصوصیات فیزیکی و شیمیایی خاصی که در پس این ذرات میکروسکوپی نهفته است، به ماده‌ای محوری در تولید محصولات باکیفیت بدل گشته است. از مکمل‌های غذایی گرفته تا مواد اولیه ساختمانی، کربنات کلسیم میکرونیزه به یک رکن اساسی در توسعه صنعتی تبدیل شده است.

کربنات کلسیم، که درگذشته به شکل ساده‌تری مورد استفاده قرار می‌گرفت، امروزه با فرایندهای میکرونیزاسیون، شکلی جدید به خود گرفته و طیف وسیع‌تری از کاربردها را در بر می‌گیرد. این تحول نشان‌دهنده تطور و تکامل در درک ما از مواد معدنی و توانایی ما در بهره‌برداری بهینه از منابع طبیعی است. از کارگاه‌های کوچک تولید کاشی و سرامیک گرفته تا کارخانه‌ها داروسازی و تولید مواد پیشرفته، همگی به نوبه خود شاهد این تکامل بوده و از فواید آن بهره‌مند شده‌اند.

فرایند تولید کربنات کلسیم میکرونیزه؛ از سنگ‌آهک تا پودری نرم و یکنواخت

مسیر تبدیل سنگ‌آهک سخت و استوار به کربنات کلسیم میکرونیزه‌ای که همچون برف سفید و لطیف است، چیزی شبیه به معجزه‌ای صنعتی است. این فرایند، که به‌دقت و مهارت بالایی نیاز دارد، به ما امکان می‌دهد تا از یک ماده معدنی طبیعی، بهینه‌ترین استفاده را ببریم. تکنیک‌های پیشرفته‌ای که در این فرایند به کار می‌روند، ضمانت می‌کنند که محصول نهایی با بالاترین سطح کیفیت و یکنواختی مطابق با نیازهای صنعتی تولید شود.

در مورد کربنات کلسیم میکرونیزه،سنگ‌های آهکی به قطعات کوچک‌تر شکسته شده و به‌تدریج به ذرات ریزتری تبدیل می‌شوند. این فرایند نه‌تنها از لحاظ فنی دشوار است بلکه به‌دقت و توجه بسیاری نیاز دارد تا اطمینان حاصل شود که پودر تولیدی در نهایت دارای ویژگی‌های موردنظر بازار باشد.

کربنات کلسیم میکرونیزه

2- کربنات کلسیم رسوبی

کربنات کلسیم رسوبی  (PCC) برای کاربردهایی تولید می‌شود که نیاز به هر ترکیبی از روشنایی بالاتر، اندازه ذرات کوچک‌تر، مساحت سطح بیشتر، سایندگی کمتر و خلوص بالاتر نسبت به محصولات طبیعی آسیابی دارند. در ایالات متحده PCC معمولاً از طریق فرآیند کربناته‎سازی تولید می‌شود.

سنگ آهک کنترل‌شده برای رنگ‌آمیزی اکسیدها (مانند منگنز و آهن) به اکسید کلسیم و دی اکسید کربن کلسینه می‌شود. اکسید کلسیم (آهک سوخته) سپس با آب احیا می‌شود تا هیدروکسید کلسیم (شیر آهک) تشکیل شود. دی اکسید کربن آزادشده در فرایند کلسینه کردن مجدداً وارد می‌شود تا کربنات کلسیم رسوب کند.

دست‌کاری در متغیرهای فرآیند تعیین‌کننده اندازه و شکل ذرات، مساحت سطح و این‌که محصول کلسیت ایزومورف یا آراگونیت سوزنی است خواهد بود. محصولات PCC همچنین با فرآیند آهک ـ قلیا ساخته می‌شوند، جایی که شیر آهک با کربنات سدیم برای تشکیل رسوب کربنات کلسیم و محلول هیدروکسید سدیم واکنش می‌دهد.

این فرآیند توسط تولیدکنندگان تجاری قلیا برای تولید PCC نسبتاً درشت به عنوان محصول جانبی حاصل از بازیابی هیدروکسید سدیم مورد استفاده قرار می‌گیرد.

سومین راه تولید این محصول، واکنش شیر آهک با کلرید آمونیوم است که گاز آمونیاک و محلول کلرید کلسیم را تشکیل می‌دهد. این محلول خالص شده و با کربنات سدیم واکنش داده و رسوب کربنات کلسیم و محلول کلرید سدیم را تشکیل می‌دهد.

فرآیند اخیر، ساده‌ترین راه از بین این سه روش تولیدی است، اما برای تولید اقتصادی آن، معمولاً این فرایند در یک مرکز ماهواره‌ای در مجاورت کارخانه خاکستر قلیا (فرایند Solvay) انجام می‌شود.

اگرچه این فرایند هنوز در کشورهای دیگر رایج است، ولی فرآیند Solvay در سال 1986 در ایالات متحده منسوخ شد. محصولات PCC معمولاً به عنوان گریدهای ریز (با میانگین اندازه ذرات 0.7 میکرون) و بسیار ریز (با میانگین 0.07 میکرون) و بدون فرآوری‌های سطحی استئارات ارائه می‌شوند.

 

پودر کلسیم کربنات  در مش‌ (اندازه)های مختلف

پودرهای میکرونیزه تولیدی بنا به استفاده‌های مربوطه در اندازه‌های مختلف (که عموما با واحد میکرون سنجیده می‌شوند) تولید می‌شوند. یکی از واژه‌هایی که برای تعیین اندازه ذرات پودرهای میکرونیزه به کار می‌رود عبارت مش است.

در واقع عبارت مش برای بیان درصدی از ذرات که پایین‎‌تر از اندازه مشخصی هستند مطرح می‌گردد. در بازار ایران نیز پودر این ماده با مش‌های مختلفی عرضه می‌گردد.

کیفیت سنگ این ماده که تبدیل به پودر میکرونیزه می‌گردد در سفیدی و خلوص پودر تولیدی تاثیر به‌سزایی دارد.

اهمیت سفیدی و خلوص پودرهای میکرونیزه برای صنایع و کاربردهای مختلف یکسان نیستند. لذا با انتخاب گزینه صحیح کاربردی متناسب با مورد مصرف امکان صرفه‌جویی هزینه تا حد زیادی فراهم می‌‌شود.

 

اشاره به برخی از کاربردهای کربنات کلسیم

پودر کربنات کلسیم برای ذوب کردن سنگ فلزاتی نظیر مس استفاده می‌شود. علاوه بر این در صنایع ذوب فلزات کاربرد دارد و به‌عنوان یک عامل دیرگداز استفاده می‌شود.

از این ماده در برخی صنایع ذوب فلزات که به دمای بالای ۱۰۰۰ درجه سانتی گراد نیاز است استفاده می‌شود.

این ماده معدنی دارای خاصیت آنتی اسیدی است و در تولید برخی از لوازم آرایشی به عنوان پرکن کاربرد دارد. یکی دیگر از کاربردهای پودر کربنات کلسیم مانند لیتوپن در صنایع کاغذ سازی است. این ماده معدنی پرکاربرد در خمیر کاغذ برای تصحیح مضرات هیدروکسید سدیم استفاده می‌شود.

در صنعت تصفیه آب و فاضلاب، برای حذف ذرات ریز معلقی که در آب وجود دارند کاربرد دارد.

البته کاربرد این ماده معدنی بسیار متنوع است و به این موارد ختم نمی‌شود. شرکت صدراد در زمینه‌ی تامین مواد اولیه در صنایع رنگ فعالیت می‌کند.

 

استفاده از پودر کربنات کلسیم در تولید کاغذ، رنگ و پوشش

کربنات کلسیم از پرکاربردترین مواد در تولید کاغذ، رنگ و پوشش و… است. این محصول به دلیل داشتن قیمت پایین به‌عنوان یک پرکننده ارزان‌ قیمت و اقتصادی برای ساخت کاغذ استفاده می‌شود.

استفاده از پودر کربنات کلسیم در تولید کاغذ سبب می‌شود تا کاغذ تولیدشده صاف و درخشان باشد و به نوعی جایگزین درخت در تولید کاغذ شود.

این پودر پرکاربرد در تولید مواد درزگیر و چسب مورد استفاده قرار می‌گیرد. از جمله مواد اولیه‌ای که توسط شرکت صدراد جهت استفاده در صنایع رنگ و پلیمر عرضه می‌شود می‌توان به کربنات کلسیم اشاره کرد.

کاربرد  کربنات کلسیم در صنعت رنگ‌سازی

کربنات کلسیم  پرکننده‌ای است سفید با ضریب شکستی نزدیک به رزین و از پرمصرف‌ترین پرکننده‌ها در رنگ‌های مختلف است.

این پرکننده در رنگ‌های دیسپرسیون (پلاستیک)، در اغلب آستری‌های معمولی، در بتونه، در کف‌پوش‌ها و در برخی از چسب‌ها کاربرد دارد.

بیشترین مصرف را در میان مواد پرکننده داشته و برای سال‌های آتی تا سال 2023 رشد مصرف سالیانه حدودا 2.7 درصدی خواهد داشت.

از این میزان مصرف، بیشترین مصرف به بخش مواد مصنوعی مربوط می‌شود و در مرحله بعدی صنایع رنگ و لاک است و در جایگاه سوم صنایع کاغذسازی قرار خواهد گرفت.

این پرکننده دارای سختی کم، قابلیت سمباده‌خوری خوب، مقاومت اسیدی ضعیف و ثبات جوی نسبتا خوبی است.

کربنات-کلسیم-در-رنگ-سازی

 

کربنات کلسیم خوراکی

کاربرد  کربنات کلسیم به ‌عنوان  مکمل غذایی

بدن انسان برای سلامت استخوان‌ها، ماهیچه‌ها، سیستم عصبی و قلب به کلسیم نیاز دارد.

در امور پزشکی همچنین به عنوان یک ماده ضدانعقاد مورد استفاده قرار می‌گیرد ولی استفاده بیش از اندازه از آن می‌تواند خطرناک باشد.

کربنات کلسیم یک مکمل غذایی است که به‌هنگام افت میزان کلسیم موجود در رژیم غذایی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

کلسیم برای سلامت استخوان‌ها، ماهیچه‌ها، سیستم عصبی و قلب موردنیاز بدن انسان است. این ماده همچنین به‌عنوان یک ضداسید برای ازبین‌بردن درد قلبی، سوءهاضمه اسیدی و ناراحتی معده مورد استفاده قرار می‌گیرد.

این ماده مواد رنگی را جذب می‌کند. قلیایی بودن آن بعضی از قندهای مونوساکاریدی، غالبا گلوکز و فروکتوز، را از بین می‌برد.

کربنات کلسیم به‌عنوان یک ماده اصلاحی برای خنثی‌سازی اسیدیته خاک و تامین کلسیم (Ca) برای تغذیه گیاه به­­­­‌طورگسترده مورد استفاده قرار می‌گیرد.

مکمل‌های سیترات کلسیم راحت‌تر از این ماده جذب می‌شوند. آن‌ها توسط معده خالی جذب می‌شوند و برای افرادی که از داروهای دردهای قلبی کاهنده اسید استفاده می‌کنند جذب آسان‌تری دارند.

ازآن‌جایی‌که سیترات کلسیم تنها حاوی 21% کلسیم است، شما ممکن است به تعداد قرص بیشتری برای تامین نیاز روزانه احتیاج داشته باشید.

میزان کربنات کلسیم در محصولات غذایی

سطح وجود  آن در غذاها بسیار متفاوت است. غذاهای پر کلسیم مانند شیر و سایر محصولات لبنی حاوی سطح کلسیم 320 تا 8000 قسمت در میلیون است.
سویا محصولات و سبزیجات تیره و برگ دارای مقدار کلسیم مشابه محصولات لبنی هستند. افرادی که دوزهای درمانی آنتی اسید مصرف می کنند و افرادی که از رژیم غذایی کلسیم استفاده می کنند مکمل هایی با غالباً یک گرم (1000 میلی گرم) یا بیشتر در روز مصرف می کنند .
سطح کربنات در مواد غذایی و آشامیدنی نیز بسیار متغیر است. نوشیدنی های گازدار  حاوی 2700 تا بیش از 10000 ppm هستند.

آبهای بسته بندی شده تجاری نیزشامل 11 تا 3000 ppm کربنات.

چه زمانی کربنات کلسیم به عنوان  دارو تجویز می شود؟

زمانی توسط پزشک به عنوان یک مکمل غذایی تجویز می شود که مقدار کلسیم در رژیم غذایی کافی نباشد، زیرا  کلسیم برای سلامت استخوان ها ، عضلات ، سیستم عصبی و قلب مورد نیاز بدن است.

همچنین از کربنات کلسیم به عنوان ضد اسید برای رفع سوزش معده ، سو  هاضمه اسید و ناراحتی معده استفاده می شود که با نسخه یا بدون نسخه در دسترس است.

این دارو گاهی برای موارد دیگر نیز تجویز می شود و برای مصرف آن  حتما باید با پزشک خود مشورت کنید.


 

افزودن کربنات کلسیم به آب

چه میزان کربنات کلسیم برای کنترل سختی به آب اضافه می شود ؟ به طور کلی برای کنترل خوردگی بین 1 تا 40 ppm در مقایسه با مقدار بسیار کم با سرعت به آب اضافه می شود
محدودیت های قانونی برای وجود آن در آب آشامیدنی وجود دارد ؟
خیر ، چون  به طور طبیعی در آب وجود دارد و  معمولاً وجود آن مفید است و در سطوح پایین که به طور معمول یافت می شود خطری ندارد ،  محدودیت های نظارتی سازمان غذا و داروی وجود این ماده  را قابل قبول می داند به طور کلی علاوه بر غذاها و نوشیدنی ها برای موادغذایی نیز کاملا بی خطر شناخته می شود.

 

پودر کربنات کلسیم در ترکیبات پلاستیک

پودر کربنات کلسیم (CaCO3) یکی از محبوب ترین مواد پرکننده معدنی است که در صنعت پلاستیک استفاده می شود.

این ماده به طور گسترده در سراسر جهان در دسترس است، با درصد ذرات خاص ، سازگار برای طیف گسترده ای از رزین های پلیمری و مقرون به صرفه است. به عنوان یک افزودنی در ترکیبات پلاستیکی ، CaCO3 به کاهش انرژی سطح کمک می کند و تیرگی و براق شدن سطح را بهبود می بخشد.

علاوه بر این ، هنگامی که اندازه ذرات به دقت کنترل می شود ، CaCO3 به افزایش مقاومت در برابر ضربه و خمش (سختی) کمک می کند.

این ماده ممکن است با تعداد زیادی رزین ترموپلاستیک استفاده شود. ترکیبات پلی پروپیلن غالباً با کربنات کلسیم پر می شوند تا استحکام را افزایش دهند، این یک نیاز مهم برای عملیات در دمای بالا است.

در پی وی سی، این ماده  با ترکیبات انعطاف پذیر مانند لوله، عایق سیم و کابل، دستکش لاتکس، کیسه های زباله و در ترکیبات سخت مانند لوله های اکسترود شده، کانال ها و پروفیل های درب و پنجره استفاده می شود.

خرید رزین در اصفهان

خرید اکسید آهن در اصفهان

 

استفاده از کربنات کلسیم در کشاورزی

استفاده از پودر کربنات کلسیم در رتبه اول، برای افزایش pH خاک های اسیدی و کاهش غلظت آلومینیوم (Al) در محلول خاک است. رشد ضعیف محصولات زراعی در خاک های اسیدی تا حد زیادی از آلومینیوم که برای رشد ریشه بسیاری از گیاهان، سمی است، ناشی می شود.

آهک از طریق دو واکنش باعث کاهش محلول بودن آلومینیوم می شود:
CaCO₃ + H₂OICa²⁺ + 2OH⁻ + CO₂ and Al₃ + [محلول] + 3OH – IAl (OH)₃ [نامحلول]
علاوه بر این کاربرد مهم که از کربنات کلسیم در کشاورزی اشاره کردیم، اضافه کردن آن به خاک، همچنین مقدار کلسیم (و احتمالاً منیزیم) را برای تغذیه گیاه فراهم می کند. برخی از مزایای دیگر خنثی کردن اسیدیته خاک با این ترکیب معدنی شامل موارد زیر است:
• افزایش مقدار فسفر (P) قابل دسترس توسط گیاهان در خاک
• اصلاح نیتروژن (N) خاک
• کمک به تولید نیتروژن معدنی خاک
• استفاده بهتر از آب، بازیابی مواد مغذی و عملکرد گیاهان با ریشه های سالم تر

از چه میزان پودر کربنات کلسیم برای مصارف کشاورزی استفاده می شود؟

کارشناسان آزمایشگاه می توانند به راحتی مقدار کربنات کلسیم مورد نیاز برای تنظیم شرایط استاندارد و مطلوب pH خاک را تعیین کنند. معمولاً کشاورزان، آهک را به طور یکنواخت در خاک پخش می کنند و سپس آن را در منطقه اطراف ریشه مخلوط می کنند.

با این وجود، خنثی سازی اسیدیته خاک یک فرآیند سریع و لحظه ای نیست و بسته به شرایط خاک و محیط باید به صورت دوره ای تکرار شود. میزان کاربردهای معمولی به ازای هر هکتار در هزار، اندازه گیری می شود.

قطعا یکی از فواید پودر کربنات کلسیم در کشاورزی و راه حل نهایی برای خنثی کننده خاک زمین کشاورزی می باشد که به طور موثر و کارآیی  pH خاک را با کربنات کلسیم  متعادل می کند. سایر کودهای شیمیایی می توانند جو اسیدی را در خاک شما ایجاد کنند که می تواند برای محصول شما بسیار مضر باشد. کود کربنات کلسیم خاک شما را بدون هیچ گونه افزودنی شیمیایی به بهترین حالت مغذی تبدیل می کند.

افزودن کربنات کلسیم به خاک نه تنها pH را متعادل می کند بلکه باعث می شود ریشه ها عمیق تر و سریعتر رشد کنند.

مقدار مناسب مواد مغذی در خاک  برای گیاهان برای سلامت و رشد آنها بسیار مهم است. هنگامی خاک به اندازه کافی دارای مواد مغذی نیست موجب آفات ، بیماریها و تحمل کمتر گیاه می شود.

این ماده تنها منبع محلول در آب برای خنثی سازی pH خاک و فراهم آوردن کلسیم موجود برای گیاهان است که هم به عنوان کود و هم برای کنترل بیماری های گیاه مثل پوسیدگی انتهایی شکوفه عمل می کند.

نیترات کلسیم چیست و چه می کند؟

به طور هم زمان کلسیم و نیتروژن گیاه را تأمین می کند . معمولاً به عنوان محلول استفاده می شود و باعث جذب سریعتر به گیاه می شود نیترات آمونیوم یک منبع متداول نیتروژن است اما در جذب کلسیم تداخل ایجاد می کند و باعث اختلالات کمبود کلسیم در گیاهان می شود.

راه حل این است که به جای استفاده از نیترات آمونیوم که موجب اختلال کمبود کلسیم در گیاه می شود ، از نیترات کلسیم استفاده شود.

نیترات کلسیم با استفاده از اسید نیتریک روی سنگ آهک و سپس افزودن آمونیاک تولید می شود. این نمک به عنوان نمک مضاعف شناخته می شود ، زیرا از دو ماده مغذی رایج در کودهای دارای سدیم بالا تشکیل شده است.

 

کربنات کلسیم در ساخت و ساز

کربنات کلسیم برای صنعت ساختمان بسیار حیاتی است ، هم به عنوان یک ماده ساختمانی در نوع خود (به عنوان مثال سنگ مرمر) ، و هم به عنوان یک عنصر سیمان.

این ماده به ساخت ملات مورد استفاده در چسباندن آجرها ، بلوک های بتونی ، سنگها ، زونا های سقف ، ترکیبات لاستیکی و کاشی ها کمک می کند. کربنات کلسیم تجزیه می شود و دی اکسید کربن و آهک را تشکیل می دهد ، از کربنات کلسیم به دلیل خاصیت ضد اسیدی در محیط های صنعتی برای خنثی سازی شرایط اسیدی در خاک و آب استفاده می شود.

بلورهای کربنات کلسیم به کلسیت گفته می شود. کریستال کلسیت به دلیل خاصیت تجزیه ای که دارد ، به طور کلی یک رومبوهدرن محسوب می شود. شکاف همان چیزی است که باعث زاویه کریستال ها در جایی می شود که نیروهای پیوند ضعیف هستند و برای شکستن به صفحه مناسب هستند.

کلسیت از این نظر منحصر به فرد است که رخ آن سه جهت مشخص دارد. بیش از 300 شکل بلور کلسیت وجود دارد. بلورهای کلسیت نیز دارای رنگهای مختلف هستند ، اما معمولاً سفید یا شفاف هستند. خاصیت مهم دیگر کریستال کلسیت خاصیت شکست دو برابر آن است.

انکسار مضاعف هنگامی اتفاق می افتد که پرتوی از نور از طریق یک محیط عبور می کند و به دو پرتوی مختلف تقسیم می شود ، یكی به آرامی ، یكی با سرعت سریع. دو تیر متفاوت در دو زاویه شکست مختلف خم می شوند. در نتیجه این خاصیت شخصی که از طریق کلسیت نگاه می کند دو تصویر می بیند. این خاصیت شکست دو برابر ویژگی باارزش برای تعدادی از کاربردهای نوری است.

این محصول یک کانی طبیعی با انواع ویژگی های منحصر به فرد است که به نوبه خود منجر به کاربردهای متنوع آن در صنعت ساختمان سازی مانند ساختمان ها ، جاده ها ، پروژه های عمرانی و غیره می شود.

  • بتن خود متراکم : کربنات کلسیم وقتی به بتن اضافه می شود خواص خود متراکم شدن را افزایش می دهد. این محصول دارای کارکرد بهتر ، افزایش استحکام و ظاهر بهتر با سطح صاف تر است.

برای کاربرد در اتمام کفپوش در پروژه های مسکونی و تجاری طراحی شده است و برای استفاده در ساختمانهای نامحدود ، چسبیده و شناور در نظر گرفته شده است. دارای مقاومت عالی در برابر خرد شدن و تقویت الیاف است.

  • آسفالت : کربنات کلسیم به عنوان یک ماده پرکننده/ضد نوار چند منظوره هنگام افزودن به آسفالت  گرم با شن و ماسه های مختلف استفاده می شود. این ماده به عنوان اصلاح کننده ماسه عمل می کند تا مقاومت مخلوط را بهبود بخشد و یک ماده سازگار ارائه دهد که کار با آن راحت تر است.
  • همچنین می تواند در سنگ فرش ، رندر ، سرامیک ، دوغاب تخصصی و سیمان استفاده شود.

کربنات کلسیم

استفاده از کربنات کلسیم در مصالح ساختمانی

علاوه بر صنعت کاغذسازی پودر کربنات کلسیم در صنعت ساخت‌وساز و مصالح ساختمانی اهمیت بسیار زیادی دارد. این مواد صنعتی به‌عنوان یک ماده تشکیل‌دهنده در تولید سیمان استفاده شده و در ساخت مواد ملات نیز برای چسباندن آجرها، سنگ‌ها و غیره کاربرد دارد.

به‌طورکلی این ماده به‌عنوان یک ماده ساختمانی مانند سنگ مرمر شناخته می‌شود. از باقی‌مانده این محصولات در صنعت تولید کاشی و سرامیک استفاده می‌شود.

استفاده از این ماده پر کاربرد در ساخت و ساز موضوعی پر اهمیت است. در واقع این محصول علاوه بر یک مصالح ساختمانی و سنگ آهک به عنوان یک ترکیب در تولید محصولات دیگر استفاده می‌شود. از این محصول به دلیل داشتن ویژگی‌های منحصربه‌فرد در صنعت ساخت‌وساز مانند جاده‌ها، خانه‌ها و پروژه‌های مهندسی و … استفاده می‌شود.

4.9/5 - (115 امتیاز)

25 پاسخ

    1. سلام بله همراه گرامی
      با کارشناسان ما برای راهنمایی در ارتباط باشید 09134440713 – 09134440513

    1. سلام دوست عزیز
      بله ما تولید کننده مستقیم مواد معدنی طبیعی محصولاتی مثل کربنات کلسیم ، باریت ، تالک و لیتوپن و دی اکسید تیتانیوم هستیم

    1. سلام بله به محض ثبت شدن سفارش شما در سریع ترین زمان ممکن به دستتان خواهد رسید

    1. سلام به دلیل نوسانات قیمت دلار بهتر است با این شماره ها تماس بگیرید 09134440713 – 09134440513

  1. تشکر میکنم از خرید پودر کربنات کلسیم از وب سایتتون خیلی راضی بودم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Button