5 کاربرد کود کربنات کلسیم

کود کربنات کلسیم

کود کربنات کلسیم

کود کربنات کلسیم که بیشتر به آهک کلسیتیک یا آهک باغ معروف است ، از مدت ها قبل یکی از اصلی ترین موارد در مدیریت باغ ، مزارع و چمن زار  است. بسیاری از صاحبان خانه براساس مشاوره سایر تولید کنندگان ، متخصصان یا تحقیقات خود ، برنامه های سالانه خود را انجام می دهند.

کربنات کلسیم به صورت پودر یا بصورت کاربرد گرانول در دسترس است. کربنات کلسیم پودر شده با سرعت بیشتری در خاک عمل می کند ، اما استفاده از آن با سرعت ثابت دشوارتر است. برعکس ، استفاده از فرمهای گلوله ای آسان تر است ، اما تجزیه آنها و تأمین مزایای آنها بیشتر طول می کشد.

احساس می کنید خاک شما به دست احتیاج دارد؟ کربنات کلسیم برای اصلاح چندین مشکل معمول باغ مفید است ، اما باید فقط براساس نتایج تجزیه و تحلیل خاک استفاده شود. این احتمال وجود دارد که کربنات کلسیم زیاد باعث شود باغ شما برای گیاهان شما مناسب نشود

در اینجا پنج حالت مختلف آورده شده است که در آن می توانید کربنات کلسیم به باغ اضافه کنید تا عملکرد محصولات خود را بهبود بخشد.

 

اصلاح pH خاک

کود کربنات کلسیم محصولی عالی برای بالا بردن PH خاک است. بیشتر گیاهان (نه همه!) در خاکهایی که pH بین 5.5 تا 6.5 دارند بهترین عملکرد را دارند. کربنات کلسیم را می توان از طریق پخش و در خاکهایی که نیاز به یک دوز قلیائیت دارند ، ترکیب کرد .

برای دستیابی به بهترین و سریعترین نتیجه ، باید به جای اینکه فقط اجازه داده شود روی سطح خاک بچرخد ، مانند آن را با پنجه وارد کنید. هرچند که این فقط نباید به عنوان یک امر طبیعی انجام شود. مناطق زیادی وجود دارد که خاک به طور معمول قلیایی است و هرگز نباید از کربنات کلسیم استفاده شود.

 

افزودن کلسیم

همانطور که از نام آن پیداست ، کود کربنات کلسیم منبع بسیار خوبی از کلسیم (Ca) است . کلسیم ماده مغذی مهمی است که دیواره های سلولی گیاه را تقویت می کند و در رشد سلول های جدید حیاتی است. کمبود کلسیم می تواند منجر به بیماری های رایج میوه مانند پوسیدگی انتهای شکوفه شود که در گوجه فرنگی و فلفل شیوع دارد.

اگر با تجزیه و تحلیل خاک مشخص شود که خاک دارای کمبود کلسیم است اما دارای PH بیش از 7.0 است ، باید از منبع دیگری از کلسیم مانند گچ استفاده شود که باعث افزایش PH خاک نمی شود اما همچنان Ca مورد نیاز را تأمین می کند.

 

کاهش سمیت فلزات در خاک

یکی از نقش های کود کربنات کلسیم برای بسیاری از متخصصان شناخته شده است ، اما لزوماً دانش معمول باغبان خانگی نیست ، توانایی آن در کاهش فلزات سنگین در خاک است.

اگر تجزیه و تحلیل خاک نشان دهد فلزات سنگین در خاک در سطوحی هستند که قابل جبران هستند ، این فقط یک اقدام تجویز شده است. اگر سطح آن خیلی زیاد باشد ، حذف خاک می تواند راه حل احتمالی باشد.

فلزات سنگین علاوه بر اینکه برای انسان بالقوه سمی هستند ، می توانند برای گیاهان نیز سمی باشند. کربنات کلسیم فلزات موجود در خاک را از بین نمی برد ، اما “آنها را بهم پیوند می دهد” به طوری که برای جذب گیاهان در دسترس نباشد.

 

افزایش کارایی سایر مواد مغذی

یکی از بسیاری از مزایای غیبی استفاده از کود کربنات کلسیم ، زیرا مربوط به توانایی آن در تنظیم pH خاک است ، نقش آن در ایجاد مواد مغذی در دسترس گیاهان است.

تمام مواد مغذی که نیازهای گیاه ممکن است در یک خاک، اما آنها ممکن است در دسترس برای گیاهان (بازدید کنندگان EE غذایی تحریم ) در صورتی که PH مناسب برای این گیاه را به راحتی نمی “گرفتن یک انتظار” از. اکثر عناصر غذایی مورد نیاز یک گیاه در محدوده pH 5.5 تا 6.5 ذکر شده بیشتر در دسترس گیاهان است.

 

افزودن منیزیم

اگرچه در نام “کربنات کلسیم” مشخص نیست ، اما مقداری منیزیم (میلی گرم) در این ماده وجود دارد. این ماده گاهی با کربنات کلسیم یافت می شود یا به آن افزوده می شود و عنصری مورد نیاز برای گیاهان است. بیشتر در آهک دولومیتی دیده می شود و در مقابل آهک کلسیتیتی است.

منیزیم برای فتوسنتز مناسب گیاهان مورد نیاز است زیرا جز مولکولهای کلروفیل است. به همین ترتیب ، گیاهی که به منیزیم اضافی نیاز دارد ، معمولاً در برگهای پیر و پایین خود علائم کمبودی نشان می دهد. آنها شروع به زرد شدن در بین رگبرگ ها می کنند که سبز باقی می ماند.

 

Rate this post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Button