کربنات کلسیم سبک

کربنات کلسیم سبک

 کربنات کلسیم سبک

کربنات کلسیم سبک ماده ای  است که با سنتز شیمیایی حاصل می شود. مورد دیگر کربنات کلسیم سنگین است که با پودر شدن فیزیکی بدست می آید.

تفاوت عمده بین کربناتهای کلسیم سبک و سنگین ، تغییرات مقدار pH ، ظرافت و شکل ذرات است.

کربنات کلسیم سبک به طور عمده دوکی شکل است ، و کربنات کلسیم سنگین عمدتا به شکل نامنظم است. ظرافت ها و شکل های مختلف باعث تغییر در تراکم فله (یعنی وزن مخصوص کاذب) می شود.

در حال حاضر از دو روش صنعتی برای ساختن کربنات کلسیم سنگین استفاده می شود: یکی روش خشک و دیگری روش مرطوب.

کربنات کلسیم ساخته شده به روش خشک بیشتر در صنایع لاستیک ، پلاستیک و نقاشی استفاده می شود و ماده ساخته شده با روش مرطوب معمولاً در صنعت کاغذ سازی استفاده می شود.

ما برای تولید کربنات کلسیم سنگین از روش خشک استفاده می کنیم. از بین کربناتهای کلسیم مختلف اعم از کربنات کلسیم سبک و سنگین ، کاربران می توانند برای دستیابی به اثر مورد انتظار مناسبترین را بر اساس شرایط اعمال شده یا هدف صنعتی انتخاب کنند.

یکی از مزایای این ترکیب این است که حجم ته نشینی آن بیشتر از کربنات کلسیم سنگین است که به این معناست که با استفاده از کمترین مقدار از این ماده می توان به تولید حجم بیشتری از محصولات دست یافت.

علاوه بر این، کربنات کلسیم سبک در دماهای مشخص خود تجزیه شده و به اکسید کلسیم و دی‌اکسید کربن تبدیل میشود که این امر به دلیل نقش مهم این دو ترکیب در فرایندهای صنعتی، بسیار اهمیت دارد.

همچنین، کربنات کلسیم سبک به صورت پودری سفید یا کریستالی در بازار یافت میشود و بدون گاز و بی مزه است که این ویژگی ها نیز به لحاظ استفاده آسان از این ماده بسیار مهم هستند.

روش تولید کربنات کلسیم سبک

روش تولید کربنات کلسیم سبک به وسیله استخراج از سنگ‌آهک انجام می‌شود. این فرآیند با تبدیل سنگ‌آهک به قطعات کوچکتر آغاز می‌شود و سپس ناخالصی‌هایی نظیر گچ از آن جدا می‌شوند تا خلوص کربنات کلسیم افزایش یابد. سپس سنگ‌آهک به کوره مناسب وارد شده و در دمای بالا (1850 درجه فارنهایت) حرارت داده می‌شود. در نتیجه این فرآیند، آهک و دی‌اکسیدکربن از سنگ‌آهک جدا می‌شوند. سپس آهک به مخلوط آب و آهک اضافه می‌شود تا دی‌اکسیدکربن جدا شده به آن اضافه گردد. در نتیجه، کربنات کلسیم به‌آرامی رسوب می‌کند و در بستر ظرف ته‌نشین می‌شود. این روش تولید کربنات کلسیم با خلوص بالا و بدون ناخالصی‌های مزاحم، کاربردهای وسیعی در صنایع مختلف مانند صنایع ساختمانی، صنایع شیمیایی و صنایع غذایی دارد.

مواردی از کاربرد کربنات کلسیم سبک

  • مورد اول  محصولی است که برای محصولات عمومی صنعتی استفاده می شود. خلوص بالایی دارد زیرا کربنات کلسیم رسوبی است که به روش ترکیبی دی اکسید کربن تولید می شود و اندازه ذرات نیز خوب است. این یک کریستال است که از نوع کلسیت به شکل فوزیفرم است که اندازه ذرات اولیه آن 3 میکرومتر است.
  • مورد دوم  کربنات کلسیم فعال شده برای تصفیه سطح ترکیبات آلی است. این ماده به عنوان پرکننده مخصوصاً برای وینیل کلراید ساخته شده است و دارای خواص عالی نظیر پراکندگی ، کارایی و پایداری گرما برای رزین است. اندازه ذرات اولیه 0.07μm است و از نوع تقویت کننده با شناوری است.
  • مورد سوم کربنات کلسیم سبک فعال شده برای تصفیه سطح ترکیبات آلی است. اندازه ذرات اولیه 0.04 میکرومتر است و فرآیند ورز دادن برای لاستیک را آسان می کند  و به خوبی پراکنده می شود و برای  مقاومت در برابر کشش ، اصطکاک و مقاومت در برابر خمش بسیار عالی است. از آنجا که خاصیت رنگ آمیزی ندارد ، برای کالاهای سفید یا محصولات سفید مناسب است.

مطالب مرتبط :

پودر تالک

اسید استئاریک

دی اکسید تیتانیوم

پودر باریت

انواع دیگر  کاربرد کربنات کلسیم

 

سه نوع سنگ حاوی کربنات کلسیم در صنعت حفاری  مورد استفاده قرار می گیرد. که این سه نوع سنگ آهک ، گچ و دولومیت هستند.

سنگ آهک و گچ هر دو شکل کربنات کلسیم هستند و دولومیت مخلوطی از کربناتهای کلسیم و منیزیم است. همه دارای ناخالصی هایی مانند رس هستند اما برخی از سنگها بیش از 97٪ خلوص دارند.

سنگ آهک و سایر محصولات حاصل از آن به طور گسترده ای در صنعت ساختمان سازی و خنثی سازی ترکیبات اسیدی در زمینه های مختلف استفاده می شود.

در صنایع شیمیایی ، مقدار زیادی سنگ آهک تا حدود 1500 کیلوگرم گرم می شود تا اکسید کلسیم ایجاد شود ، که به عنوان آهک زنده شناخته می شود:

می توان آب را به آهک اضافه کرد تا هیدروکسید کلسیم تشکیل شود. این فرآیند به عنوان “ذبح” شناخته می شود. هیدروکسید کلسیم جامد به آهک ذوب شده یا آهک هیدراته و محلول ها و تعلیق های موجود در آب به عنوان شیر آهک معروف است.

اغلب برای پوشاندن آهک سریع ، آهک ذوب شده (آهک هیدراته) و شیر آهک استفاده می شود.

برای یک استفاده خاص ، از بین این چهار گزینه مناسب انتخاب شده است: سنگ آهک ، آهک سریع ، آهک ذوب شده یا شیر آهک.

در بسیاری از موارد استفاده ، آهک سریعتر از سنگ آهک واکنش نشان می دهد اما گرانتر است ، زیرا برای تولید آن از سنگ آهک به دمای بالا نیاز است.

 

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Button