کاربرد بی کربنات کلسیم

کاربرد بی کربنات کلسیم

 کاربرد بی کربنات کلسیم

در واقع خیلی ها کربنات کلسیم را با بی کربنات کلسیم اشتباه میگیرند اما کاربرد بی کربنات کلسیم با کربنات کلسیم کاملا متفاوت است.

بی کربنات کلسیم یک ترکیب شیمیایی با فرمول شیمیایی Ca(HCO3)2 و جرم مولی ۱۶۲٫۱۱۴۶۴ g/mol  می باشد که به آن کربنات هیدروژن کلسیم نیز می گویند.

این ماده یک جامد طبیعی نیست، اما وقتی یون های کلسیم، کربنات و بی کربنات با دی اکسید کربن حل می شوند و در آب شکل می گیرد.

بی کربنات کلسیم یک ترکیب شیمیایی است که برای مصارف مختلف در صنایع استفاده می شود. یکی از کاربردهای این ماده در صنایع معدنی است که به عنوان یک ماده معدنی پایه برای تولید کلسیم مورد استفاده قرار می گیرد.

همچنین، بی کربنات کلسیم در تولید سیمان نیز استفاده می شود. این ترکیب به عنوان یک پرکننده در ترکیب سیمان استفاده می شود و به آن اجازه می دهد که در فرآیند سخت شدن سیمان، حجم خود را حفظ کند. علاوه بر این، بی کربنات کلسیم در صنایع غذایی نیز مورد استفاده قرار می گیرد.

این ماده به عنوان یک افزودنی طبیعی در تولید محصولات نانوایی و شیرینی پخته مورد استفاده قرار می گیرد، زیرا باعث بهبود ساختار و کیفیت محصولات می شود.

 

تفاوت کربنات کلسیم با بی کربنات کلسیم و کاربرد هریک

کربنات کلسیم ماده ای است بی نظیر که کاربردهای فراوانی را در زندگی بشر دارد . این ترکیب به صورت بسیار زیادی  در انواع گوناگون به صورت  خام یا فراوری شده (آهک) در امور ساختمان سازی  و تولید مصالح مثل آسفالت و سیمان استفاده می شود. همچنین در صنایعی مانند تولید مکمل های غذایی دام و طیور  ، چرم سازی، تولید فولاد ،  ، کاغذسازی ، تولید قرص های کلسیم و … بکار می رود. کلسیم کربنات جزئی جدایی ناپذیر در زندگی انسان است.

در مقابل آن ماده معدنی بی کربنات کلسیم چندان ماده‌ی مفید و مناسبی  نیست. این ترکیب سبب سختی آب می شود که در دیگ های بخار،  لوله ها ، و حتی کتری های موجود در خانه رسوب می کند. از این ماده  برای تولید یک دارو برای  کاهش اثرگذاری نوعی نارسایی قلبی به نام هیپوکالمی استفاده نمود. البته برای این منظور نیز ترکیبات بهتر و موثرتری  نسبت به بی کربنات کلسیم وجود دارد.

بی کربنات کلسیم همچنین منبع اصلی مواد معدنی برای تشکیل استالاکتیت ها ، استالاگمیت ها و ستون هایی است که در غارها دیده می شود. با عبور آب حاوی دی اکسید کربن از سنگ آهک ، با گذشت زمان مقداری از کربنات کلسیم حل می شود و از نظر ترکیب بی کربنات غنی تر می شود.

با ورود آب زیرزمینی به غار ، دی اکسید کربن اضافی از محلول بی کربنات آزاد می شود و باعث رسوب کربنات کلسیم  می شود. این رسوبات اغلب شکل های جالب “شبیه یخچال” ایجاد می کنند.

مطالب مرتبط : پودر تالک

تفاوت هریک از لحاظ فرمول شیمیایی

کربنات کلسیم یک کربنات کلسیم است که فرمول شیمیایی CaCO 3 دارد . جرم مولی این ترکیب 100 گرم در مول است. علاوه بر این ، این مولکول ها حاوی عناصر شیمیایی Ca ، C و O هستند. بی کربنات کلسیم کربنات کلسیم با فرمول شیمیایی Ca (HCO 3 ) 2 است . جرم مولی این ترکیب 162.11 گرم در مول است. علاوه بر این ، این مولکول ها حاوی عناصر شیمیایی Ca ، C ، O و H هستند.

کربنات عمده کلسیم کربنات کلسیم و بی کربنات کلسیم است. تفاوت اصلی بین کربنات کلسیم و بی کربنات کلسیم این است که مولکول کربنات کلسیم از عناصر شیمیایی Ca ، C و O تشکیل شده در حالی که بی کربنات کلسیم از عناصر شیمیایی Ca ، C ، O و H تشکیل شده است.

محصولات مرتبط : خرید اسید استئاریک

شباهت بی کربنات کلسیم با بی کربنات سدیم

گاهی اوقات نیز بی کربنات  با بی کربنات سدیم نیز به  اشتباه گرفته می شود، بی کربنات سدیم ماده ای است که به عنوان یک  آنتی اسیدکه برای تسکین کوتاه مدت سوء هاضمه ، مشکلات مختلف معده ، سوزش معده و … استفاده می شود.

بر طبق تحقیقات پزشکی و  علمی،  به صورت تزریقی نیز  در معالجه اسیدوز متابولیک که یک عمل اسیدی شدن بافتهای شما است  و به دلیل دیابت کنترل نشده ، بیماری کلیوی،مشکلات گردش خون ،اسهال شدید ، کم آبی شدید ، مصرف بیش از حد دارو و برخی از بیماری ها  می تواند سودمند  باشد.

محصولات مرتبط : دی اکسید تیتانیوم

5/5 - (5 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Button