موارد استفاده از سنگ آهک

موارد کاربرد سنگ آهک

موارد استفاده از سنگ آهک و کاربردهای مهم آن

وقتی در مورد موارد استفاده از سنگ آهک صحبت می کنیم ، اولین چیزی که به ذهن ما خطور می کند : ساخت و ساز است…

سنگ آهک نوعی سنگ رسوبی است که به طور طبیعی در محیط زمین یافت می شود. این سنگ در درجه اول از ترکیب شیمیایی کربنات کلسیم (CaCO 3 ) به شکل کلسیت تشکیل شده است که باز هم نوعی ماده معدنی است.

این ماده همچنین شامل مواد دیگری مانند کوارتز ، مواد معدنی رسی ، پیریت ، فلدسپات و سیدیریت در میان سایر مواد است.

که یک ماده آلی به شمار می رود.

در مورد خصوصیات فیزیکی ، سنگ آهک معمولاً بین سنگهای بسیار ریز بافت و سنگهای درشت بافت متفاوت است. علاوه بر این ، انواع مختلفی از نام ها و نام های سنگ آهک مانند گچ ، کوکینا ، تراورتن ، توفا ، سنگ آهک فسیل کننده ، سنگ آهک لیتوگرافی و … وجود دارد که بر اساس چگونگی تشکیل هر سنگ ، شکل ظاهری ، ترکیب و برخی عوامل دیگر دسته بندی شده اند.

 

مصارف مختلف سنگ آهک

زمینه کاری عمران  (یا ساخت و ساز) فضایی است که تا حد زیادی به سنگ آهک وابسته هستند. جالب توجه است ، از آنجا که این سنگ بسیار ارزشمند و مهم است ، خریداران آمادگی پرداخت حتی پنج برابر بیشتر از ارزش سنگ را دارند.

با این حال ، جدا از ساخت و ساز  ، چندین کاربرد دیگر نیز از این سنگ وجود دارد که  آنها را با جزئیات بررسی خواهیم کرد.

موارد کاربرد سنگ آهک

کشاورزی

قبلاً گفتیم که رسوبات سنگ آهک بیشتر حاوی ترکیب کربنات کلسیم است. به همین ترتیب ، این ترکیب می تواند استخراج شود تا توسط بخش کشاورزی استفاده شود.

معمولاً سنگ آهک به ذرات کوچکتر خرد شده و عیارهای مختلفی تولید می شود. سرانجام ، این محصولات به عنوان “آهک کشاورزی” یا “Aglime” فروخته می شوند که مجدداً برای خنثی سازی اسیدیته خاک و همچنین آزاد سازی مواد معدنی خاک مانند فسفاتها مورد استفاده قرار می گیرد.

مطالب مرتبط :

لیتوپن

دی اکسید تیتیانیوم

صنایع

موارد استفاده از سنگ آهک در صنایع مختلفی است که از سنگ آهک استفاده می کنند. به همین ترتیب ، از سنگ آهک پودر شده در صنایع نساجی ، رنگ ، کاغذ ، لاستیک ، شیشه و پلاستیک استفاده می شود. بیشتر از آنها به عنوان پرکننده استفاده می شود.

جدا از این ، در صنعت فولاد برای فرآیند تولید که در آن از سنگ آهک برای از بین بردن ناخالصی ها استفاده می شود ، استفاده می شود.

از مواد معدنی موجود در سنگهای آهکی در داروها ، محصولات آرایشی ، جوش شیرین ، خمیر دندان و غیره نیز استفاده می شود.

 

ساخت و ساز و معماری

سنگ آهک برای تأمین نیازهای صنایع ساختمان و ساخت استخراج می شود. بنابراین سنگ به دو صفحه یا بلوک هایی با ابعاد خاص برش داده می شود. برخی از کاربردهای آن شامل مجسمه سازان ، کاشی های کف ، طاقچه های پنجره ، کف پله ها و موارد دیگر است. هرم معروف جیزه در مصر از سنگ آهک ساخته شده است.

علاوه بر این ، از سنگهای آهکی حاوی محتوای رس در تولید سیمان استفاده می شوند. از سنگ آهک در ساخت راه و راه آهن نیز استفاده می شود.

 

سایر موارد استفاده از سنگ آهک

سنگ آهک خرد شده به عنوان سنگ فیلتر در سیستم های دفع فاضلاب در محل استفاده می شود.

سنگ آهک به صورت پودر شده به عنوان ماده ای برای جذب آلاینده ها یا کنترل گرد و غبار معدن ذغال سنگ در بسیاری از تأسیسات استخراج زغال سنگ استفاده می شود. آهک که محصول جانبی سنگ آهک است برای خنثی سازی اسیدها و تصفیه فاضلاب ، لجن های صنعتی ، فضولات حیوانی و منابع آب استفاده می شود.

موارد مرتبط :

باریت

تالک

اسید استئاریک

 

1/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Button