مواد معدنی صنعتی

مواد معدنی صنعتی

مواد معدنی صنعتی چیست ؟

مواد معدنی صنعتی بسیار متنوع هستند. پرمصرف ترین کانی های صنعتی شامل کربنات کلسیم ، سنگ آهک، خاک رس، ماسه، شن، دیاتومیت، کائولن، بنتونیت، سیلیس، باریت، گچ، پتاس، پوکه و تالک می باشد.

برخی از مواد معدنی صنعتی که معمولاً در ساخت و ساز استفاده می شوند، مانند سنگ خرد شده، ماسه، شن و سیمان، سنگدانه نامیده می شوند.

 

مواد معدنی چه کاربردهایی دارند ؟

اکثر آنها حداقل دو یا گاهی اوقات کاربردهای بسیار بیشتری دارند و بازارهای اقتصادی متعددی را پوشش می دهند.

به عنوان مثال از تالک در لوازم آرایشی، کاغذ و پلاستیک استفاده می شود.

ماسه سیلیس برای ساخت شیشه، سرامیک و مواد ساینده استفاده می شود.

در حالی که کانی‌های صنعتی به عنوان غیرفلزی تعریف می‌شوند، برخی از آنها دارای خواص متالورژیکی هستند، مانند بوکسیت که منبع اصلی سنگ معدن آلومینیوم است و برای ساخت سیمان و ساینده‌ها نیز استفاده می‌شود.

بنتونیت و باریت کانی های صنعتی غیر سوختی هستند که به عنوان اجزای تشکیل دهنده سیالات حفاری کاربرد مهمی در استخراج نفت و گاز دارند.

مواد معدنی صنعتی، چه در حالت فرآوری شده یا طبیعی، برای ساخت مصالح ساختمانی، رنگ، سرامیک، شیشه، پلاستیک، کاغذ، لوازم الکترونیکی، مواد شوینده، داروها و تجهیزات پزشکی و بسیاری دیگر از محصولات صنعتی و خانگی استفاده می‌شوند.

ما به مواد معدنی برای ساخت اتومبیل، کامپیوتر، لوازم خانگی، جاده های بتنی، خانه ها، تراکتور، کود کشاورزی، خطوط انتقال برق و ساخت جواهرات نیاز داریم. بدون منابع معدنی، صنعت سقوط می کند و استانداردهای زندگی به شدت کاهش می یابد.

 

لازم به یادآوری است که چهار مرحله در چرخه زندگی یک ماده معدنی وجود دارد:

(1) ذخایر معدنی زمین شناسی استخراج شده و به مواد تصفیه شده تبدیل می شوند.

(2) مواد تصفیه شده (در صورتی که مواد معدنی کمی از نظر اقتصادی جالب باشند) متعاقباً استخراج می شوند.

(3)در صنایع تولیدی غیرنظامی یا دفاعی برای تولید محصولات نهایی مورد استفاده قرار می گیرد.

(4) وارد مدیریت پسماند می شود که در آن بازیافت یا در محل های دفن زباله دور ریخته می شود.

 

انبار اولیه مواد معدنی صنعتی :

مواد اولیه خام به اشکال مختلف مانند شمش، پودر فشرده و غیره نگهداری می شود. این مواد در پس زمینه بازار جهانی مواد معدنی نگهداری شده و در نهایت فروخته می شوند که از دهه 1970 به بعد و در اوج جنگ سرد به طور چشمگیری از نظر عرضه و هم از طرف تقاضا افزایش یافته است.

مواد معدنی صنعتی

این تغییرات را می توان در پنج دسته در نظر گرفت:

  • افزایش تقاضا برای مواد معدنی از کشورهای صنعتی و در حال توسعه
  • تغییرات چشمگیر در معادنی که مواد معدنی از آن استخراج می شوند.
  • بازارهای بی ثبات و قیمت گذاری
  • ادغام شرکت ها در صنعت معدنی جهانی
  • افزایش آسیب پذیری در زنجیره تامین مواد معدنی

تقاضای بازار برای مواد معدنی صنعتی نیز بر نحوه استخراج آنها تأثیر می گذارد. مواد معدنی صنعتی عمدتاً از طریق معادن سطحی استخراج می شوند که هزینه کمتری نسبت به معادن زیرزمینی دارد.

با این حال، حتی زمانی که مکانی مشخص می‌شود که دارای ذخایر معدنی بالقوه اقتصادی است، هزینه‌های حفاری، استخراج، و حمل و نقل مواد خام همچنان باید در نظر گرفته شود و با تقاضای فعلی بازار برای آن ماده معدنی سنجیده شود. مواد معدنی صنعتی معمولاً از سایت‌ها یا مناطقی که نزدیک به زیرساخت هستند استخراج می‌شوند، زیرا قیمت آنها معمولاً هزینه ایجاد زیرساخت مورد نیاز برای اکتشاف یک سایت جدید را توجیه نمی‌کند.

اقتصادهای بازار نوظهور، به ویژه چین، با برآورده شدن نیازهای صنعتی و مصرف کننده آنها به مصرف کنندگان مواد غالب تبدیل شده اند. چین همچنین تامین کننده اصلی مواد خام است. تقاضای فزاینده قیمت مواد معدنی را در 10 سال گذشته به بالاترین حد خود رسانده است.

برای مطالعه :

اسیداستئاریک | لیتوپن | دی اکسید تیتانیوم

Rate this post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Button