مواد معدنی صنعتی فراگیر : محبوب ترین مواد اولیه طبیعت

مواد معدنی صنعتی فراگیر

مواد معدنی صنعتی فراگیر : محبوب ترین مواد اولیه طبیعت

مواد معدنی صنعتی فراگیر  ، چه در حالت فرآوری شده و چه در حالت طبیعی ، برای ساخت مصالح ساختمانی ، رنگ ، سرامیک ، شیشه ، پلاستیک ، کاغذ ، لوازم الکترونیکی ، مواد شوینده ، داروها و تجهیزات پزشکی و بسیاری دیگر از محصولات صنعتی و خانگی استفاده می شود.

آیا می دانید مواد معدنی صنعتی چیست؟ شاید آنها را نشناسید ، اما تقریباً در همه جنبه های زندگی روزمره ما نفوذ کرده اند.

مطالب مرتبط   :

دی اکسید تیتانیوم

کربنات کلسیم

تالک

باریت

اسید استئاریک

 

مواد معدنی صنعتی به طور کلی به عنوان مواد معدنی تعریف می شوند که منابعی مانند فلزات ، سوخت یا سنگ های قیمتی نیستند. پس آنها چه هستند؟ پرکاربردترین مواد معدنی صنعتی شامل سنگ آهک ، رس ، ماسه ، شن ، دیاتومیت ، کائولن ، بنتونیت ، سیلیس ، باریت ، گچ ، پتاس ، سنگ پا و تالک است. برخی از مواد معدنی صنعتی که معمولاً در ساختمان سازی استفاده می شوند ، مانند سنگ خرد شده ، ماسه ، شن و سیمان ، سنگدانه نامیده می شوند.

مواد معدنی صنعتی بسیار متنوع هستند. اکثر آنها حداقل دو کاربرد و گاهی اوقات کاربردهای بیشتری  ،  را در بر می گیرند. به عنوان مثال ، تالک در لوازم آرایشی ، کاغذ و پلاستیک استفاده می شود. ماسه سیلیس برای ساخت شیشه ، سرامیک و مواد ساینده استفاده می شود. در حالی که مواد معدنی صنعتی به عنوان مواد  غیر فلزی تعریف می شوند ، تعداد کمی از آنها دارای خواص متالورژی هستند ، مانند بوکسیت ، که منبع اصلی سنگ آلومینیوم است و همچنین برای ساخت سیمان و مواد ساینده استفاده می شود. بنتونیت و باریت کانیهای صنعتی غیر سوختی هستند که در استخراج نفت و گاز به عنوان اجزای مایعات حفاری کاربرد مهمی دارند. از بوکسیت و کائولن در عملیات فراکینگ استفاده می شود .

 

ارزش گذاری مواد معدنی صنعتی

 

مواد معدنی صنعتی به دلیل خواص فیزیکی و شیمیایی که برای بسیاری از محصولات مفید است ، ارزش گذاری می شوند و قیمت آنها بیشتر به دلیل  تقاضای بازار برای این اقلام است . تولید ، کشاورزی و به ویژه بازارهای ساختمانی و مسکن در حال رشد ، به رشد بازار این مواد معدنی کمک می کند.

تقاضای بازار برای مواد معدنی صنعتی نیز بر نحوه استخراج آنها تأثیر می گذارد. مواد معدنی صنعتی در درجه اول با استخراج از معادن سطحی استخراج می شود که هزینه کمتری نسبت به معادن زیرزمینی دارد. با این حال ، حتی وقتی مکانی مشخص شود که دارای ذخایر معدنی از نظر اقتصادی مقرون به صرفه است ، هزینه های حفاری ، استخراج و حمل مواد اولیه همچنان باید در نظر گرفته شود و در برابر تقاضای فعلی بازار برای آن ماده معدنی خاص سنجیده شود.

مواد معدنی صنعتی معمولاً از سایتهای موجود یا مناطق نزدیک به زیرساخت استخراج می شوند زیرا قیمت آنها معمولاً هزینه ایجاد زیرساخت های مورد نیاز برای کاوش در یک سایت جدید را توجیه نمی کند.

قبل از تدوین برنامه معدن ، زمین شناسان باید با ارزیابی فرایندهای زمین شناسی ، که به آنها رویدادهای کانی سازی نیز گفته می شود ، توزیع مواد معدنی این کانسار را ترسیم کنند. هنگامی که مشخص شد که مقدار کافی مواد معدنی وجود دارد و استخراج مقرون به صرفه می تواند آغاز شود ، زمین شناسان برای هدایت و کنترل فرایند استخراج ، سنگ شناسی و دیگر داده های ژئوشیمیایی را مطالعه می کنند.

XRF یکی از پیشرفته ترین ابزارها برای اکتشاف و استخراج مواد معدنی صنعتی است. XRF قابل حمل یک ابزار نوظهور انتخابی برای اکتشاف در معدن و ارزیابی ترکیب مواد اولیه مانند فسفات ، پتاس ، گچ و سنگ آهک برای مصارف صنعتی هستند.

 

Rate this post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Button