مواد شیمیایی آلی چیست

مواد شیمیایی آلی چیست

اطلاعاتی در مورد  مواد شیمیایی آلی

مواد شیمیایی آلی ترکیبات شیمیایی هستند که به عنوان بخشی از ساختار مولکولی خود حاوی کربن هستند. عناصر دیگری که معمولاً این ترکیبات را تشکیل می دهند هیدروژن ، اکسیژن ، نیتروژن ، گوگرد و کلر هستند.

مواد شیمیایی آلی می توانند طبیعی یا مصنوعی باشند. بیشتر مواد شیمیایی آلی ، بر پایه کربن ، به این معنی طبیعی هستند که می توانند توسط گیاهان یا حیوانات تولید شوند. با این حال ، سایر مواد شیمیایی آلی-مصنوعی هستند ، به این معنی که برای ایجاد آنها نیاز به واکنش شیمیایی دارند.

مواد شیمیایی آلی چیست

انواع

مواد شیمیایی آلی بر اساس ترکیب و ساختار شیمیایی طبقه بندی می شوند. مواد شیمیایی آلی را می توان به هیدروکربن های معطر ، هیدروکربن های آلیفاتیک (غیر معطر) و ترکیبات کربنی با گروه های عملکردی مختلف شامل کربونیل ها ، هالوکربن ها ، نیتریل ها ، آمین ها ، ترکیبات دیازو ، اسیدهای سولفونیک ، مرکاپتان ها ، الکل ها و غیره تقسیم بندی کرد.

 

آلیفاتیک شامل هر دو آلکان و آلکن می باشد. بیشتر آلیفاتیک ها قابل اشتعال هستند و بنابراین بسیاری از آنها به عنوان انواع مختلف سوخت (پروپان ، پنتان) استفاده می شوند.
آروماتیک شامل عرصه های کلاسیک ، عرصه های هتروسیکلیک و عرصه های چند حلقه ای است. بسیاری از آنها به عنوان حلالهای صنعتی برای ترکیبات غیر قطبی و به عنوان مشتقات برای سنتز آلی استفاده می شوند.
کربونیل ها شامل کربوکسیلیک اسیدها ، اسید انیدریدها ، آسیل هالیدها ، اسید آمیدها و استرها هستند. رزین ها ، حلال ها ، داروها ، پلیمرها و افزودنی های غذایی از جمله محصولات فراوانی هستند که از ترکیبات کربونیل ایجاد شده اند.
سایر گروههای عملکردی شامل هالوکربنها ، نیتریلها ، آمینها ، ترکیبات دیازو ، اسیدهای سولفونیک ، مرکاپتانها و الکلها هستند. از جمله کاربردهای آن می توان به شوینده ها و سورفاکتانت ها ، داروها ، رنگ ها ، نوشیدنی ها ، سوخت ، مواد واسطه سنتز ، بو ، چسب و کاهش آلودگی اشاره کرد.

خواص مواد

خواص شیمیایی شامل pH و بار است که نحوه تعامل یک ماده شیمیایی با سایر مواد را نشان می دهد. برای تعیین اینکه آیا تجهیزات مقاوم در برابر خوردگی برای جلوگیری از تخریب لازم است ، باید به غلظت و pH دسترسی داشت.
خواص حرارتی شامل نقطه انجماد ، نقطه جوش و نقطه اشتعال است که محدودیت های دما را ایجاد می کند. عملیات حرارت بالا باید نقطه اشتعال مواد شیمیایی و شاخص اکسیژن هوای اطراف را از نظر ایمنی به منظور جلوگیری از احتراق در نظر بگیرد.
خواص فیزیکی شامل حالت ماده ، ویسکوزیته ، فشار بخار ، خلوص و غلظت است که نحوه برخورد با یک ماده شیمیایی را تعیین می کند. اگر مواد پمپ شده ، مخلوط شده یا از طریق یک سیستم جریان یافته اند ، ویسکوزیته نباید نادیده گرفته شود تا اطمینان حاصل شود که مقاومت جریان مانع عملیات نمی شود.

مواد شیمیایی آلی چیست

برنامه های کاربردی

مواد شیمیایی آلی مثل تالک و باریت و کربنات کلسیم و اسید استئاریک و … در صنایع مختلف مورد استفاده قرار می گیرد. برخی از آنها به عنوان مواد اولیه برای کاربردهای پزشکی ، دارویی ، بیوشیمیایی یا مهندسی زیستی مناسب هستند. برخی دیگر به عنوان مواد اولیه در تولید پلیمر و پلاستیک ، به عنوان حلال برای مواد پاک کننده و به عنوان افزودنی های مختلف استفاده می شوند.

هنگام خرید ، خریداران باید الزامات کاربردی تخصصی را در نظر بگیرند. مواد شیمیایی آلی متداول مانند متانول ، اتانول و بنزن به صورت عمده تولید و خریداری می شوند. با این حال ، برای بسیاری از مصارف تجاری ، ویژگی های خاص مواد مورد نیاز است.

اگرچه مواد فله ای که در مقادیر زیاد تولید می شوند ممکن است به صورت واحد هزینه کمتری داشته باشند ، تولید سفارشی در آزمایشگاه اغلب متناسب با نیازهای کاربر ، اطمینان از محیط کار ایمن یا رعایت معیارهای صدور گواهینامه (USP) ضروری است.

3.6/5 - (21 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Button