مواد اولیه لوازم آرایشی و بهداشتی

تالک در مواد اولیه لوازم آرایشی و بهداشتی

مواد اولیه لوازم آرایشی و بهداشتی چیست؟

امروزه استفاده از محصولات آرایشی و بهداشتی بسیار افزایش یافته است و این صنعت رو به پیشرفت می باشد به طوری که در طول روز افراد زیادی در سراسر جهان از این محصولات استفاده می‌کنند
شاید دانستن ترکیبات اولیه این محصولات و چگونگی تولید و مواد اولیه آن‌‌ها برای شما خالی از لطف نباشد زیرا آن موقع می‌توانید محصولاتی با ترکیباتی که کمتر مضر باشند را خریداری نمایید.
کیفیت و طبیعی بودن مواد اولیه آرایشی بهداشتی به شدت مهم می‌باشد و بر سلامتی و زیبایی افراد تاثیر مستقیمی خواهد گذاشت.

دسته ای مواد شیمیایی یا ارگانیک وجود دارند که به عنوان مواد اولیه آرایشی بهداشتی در تولید محصولاتی مثل کرم های مرطوب کننده دست و صورت، کرم های ضدآفتاب، محصولات مراقبتی پوست و مو، لوازم آرایشی همچون رژ لب ها و خط چشم ها و کانسیلرها و غیره، استفاده می شوند.
اما چیزی که شنیدن آن ممکن است شما را شگفت زده کند این است که بسیاری از این محصولات حاوی مقدار زیادی مواد معدنی هستند که از زمین استخراج می شوند.

 

تالک اولین موادمعدنی مورد استفاده در صنعت آرایشی

به عنوان مثال، سایه چشم را در نظر بگیرید:
یکی از اولین مواد ذکر شده در سایه چشم معمولا تالک است که این کانی از هیدرات‌منیزیم سیلیکات تشکیل شده‌است و به دلیل حالت کریستالی مانند، تالک از 3500 سال قبل از میلاد به عنوان یک عنصر مهم در لوازم آرایشی استفاده شده است.

این ماده زمانی که بر روی پوست قرار می‌گیرد احتمال مسدود شدن منافذ را کاهش می‌دهند و درعین حال بافتی یکپارچه روی پوست ایجاد می‌کنند اما به دلیل شفافیت بسیار زیاد چیزی بر روی پوست مشخص نمی‌شود.
تالک در برابر اسیدها، بازها و گرما مقاوم است و تمایل به دفع آب دارد و علاوه بر سایه چشم در کرم پودرهای مایع و فشرده، رژگونه‌ها، برخی دئودورانت‌ها، لوسیون‌ها و انواع دیگر کرم ها اضافه می‌شود که این ماده را می‌توان درترکیبات آدامس‌ها و مواد دارویی نیز یافت.

کائولن

کائولن یک اصطلاح اقتصادی است که برای کانسارهای رسی تقریبا سفید به کار می رود. این کانسارها اغلب شامل کانی کائولینیت و یا فرآورده های بدست آمده از آن می باشند و

به برخی لوازم آرایشی اضافه می گردد تا رطوبت را جذب کند. به خوبی سطح پوست را می‌پوشاند، روی پوست می‌ماند و در برابر چربی مقاوم است. کائولن به ماسک‌ها یا محصولات پاک‌کننده نیز اضافه می‌شود.

کلسیت

کلسیت پودری گرفته شده از کربنات کلسیم نیزخاصیت جذب رطوبت دارد. به همین دلیل، کلسیت و کربنات منیزیم، فرآوری شده از دولومیت، به پودرهای آرایشی اضافه می شوند تا توانایی لوازم آرایش در جذب رطوبت را افزایش دهند.

مواد اولیه لوازم آرایشی و بهداشتی

وقتی صحبت از آرایش می‌شود، رنگ پر اهمیت‌ترین گزینه است:

مواد معدنی رنگی در محصولات چشم، گونه‌ها، لب‌ها و ناخن‌ها استفاده می‌گردد.

  • امروزه اکسیدهای آهن رنگ های قرمز، نارنجی، زرد، قهوه ای و سیاه به محصولات آرایشی می دهند.
  • اکسیدهای کروم برای رنگ‌های سبز
  • بنفش منگنز برای بنفش
  • لاجورد آسیاب شده ممکن است به آرایش آبی اضافه شود.
  • رنگ آبی و صورتی اولترامارین از مخلوطی از کائولن، خاکستر سودا، گوگرد و زغال چوب ساخته شده است.
  • حتی از طلا نیز در طول تاریخ به عنوان رنگ دهنده استفاده می شده است. مصریان باستان از طلا برای رنگ کردن پوست و مو استفاده می کردند. هنوز هم می توان طلا را در پودرها و لوازم آرایش یافت تا درخشندگی طلایی “غنی” را به پوست اضافه کند.

کاربرد دی اکسید تیتانیوم  در لوازم آرایشی

همانطور که یک هنرمند نقاشی را با بوم سفید روشن شروع می کند تا به رنگ ها درخشندگی و شدت ببخشد، دی اکسید تیتانیوم به آن اضافه می شود تا رنگ آرایش را روشن و تشدید کند و کدورت و سفیدک را از بین ببرد.

دی اکسید تیتانیوم را می توان در هر محصول آرایشی مانند سایه، رژگونه، لاک ناخن، لوسیون، رژ لب و کرم پودرها یافت.

 

باریت در صنایع آرایشی

این ماده شگفت انگیز به دلیل تاثیر ملایم روی پوست، در صنعت آرایشی بسیار محبوب است. باریت کاربرد فراوانی در لوازم آرایشی دارد و جایگزینی فوقالعاده برای دی اکسید تیتانیوم است.

 

اسید استئاریک

اسید استئاریک یکی از اسیدهای چرب است که به طور طبیعی در گیاهان مختلف و مشتقات حیوانات رخ می دهد.  هنگامی که از آن در محصولات آرایشی استفاده می شود در درجه اول نقش یک ضخیم کننده یا سفت کننده را برآورده می کند و به عنوان یک ماده امولسیون کننده نیز عمل می کند، به این معنی که موادی را ترکیب می کند – مانند روغن و آب – که معمولاً از هم جدا می شوند.

مواد اولیه لوازم آرایشی و بهداشتی

مواد معدنی دیگر

همچنین به محصولات مراقبت بهداشتی که ما روزانه استفاده می کنیم راه پیدا می کنند.

  • نمک در درمان بیماری های پوستی موثر است و در برخی از صابون ها استفاده می شود.
  • فلوریت فرآوری شده برای فلوراید به خمیر دندان و آب آشامیدنی اضافه می شود تا از پوسیدگی دندان جلوگیری کند.
  • کربنات کلسیم (کلسیت) و جوش شیرین (ناکولیت) مواد ساینده در خمیر دندان هستند.
  • مخلوط بوراکس و موم زنبور عسل به عنوان امولسیفایر به کرم های پاک کننده اضافه می شود تا روغن و آب را در کنار هم نگه دارد.
  • اسید بوریک یک ضد عفونی کننده ملایم است و به عنوان یک عامل بافر پوست به پودر اضافه می شود.
  • اکسید روی به کرم ها اضافه می شود تا کرم کاملاً پوشانده شود. پماد زینک اکساید که حاوی تقریباً 20 درصد اکسید روی است، برای التیام پوست خشک و ترک خورده استفاده می شود.
  • هنگامی که یک کوهنورد بدشانس به پیچک سمی برخورد می کند، اغلب از لوسیون های پایه کالامین برای تسکین خارش پوست استفاده می شود. کالامین نام دیگر همی‌مورفیت است.

همانطور که می بینید، مواد معدنی در بسیاری از چیزهایی که ما استفاده می کنیم یافت می شوند. بنابراین، دفعه بعد که به خرید لوازم آرایشی بهداشتی می‌روید، کمی وقت بگذارید و با انبوهی از مواد معدنی که بخشی از زندگی روزمره ما هستند آشنا شوید.

4.6/5 - (7 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Button