باریت زینتی و انواع آن

باریت زینتی

باریت زینتی چیست و چه کاربردی دارد ؟

باریت زینتی نوعی سنگ زینتی است که برای تزیینات داخلی و خارجی ساختمان ها استفاده می شود. این سنگ با داشتن رنگها و الگوهای متنوع، می تواند به طراحی های مدرن و کلاسیک زیبایی و جذابیت ببخشد. باریت زینتی از معادن باریت استخراج می شود که در بسیاری از کشورها وجود دارد.

این سنگ به دلیل خواص فیزیکی و شیمیایی خاصی که دارد، مقاوم در برابر حرارت، فشار و آب است و به آسانی قابل تمیز کردن است. بنابراین، باریت زینتی می تواند در محیط های مرطوب و داغ به خوبی عمل کند و برای استفاده در حمام ها، آشپزخانه ها، دیوارها و کف ها مناسب است.

باریت زینتی به دلیل طبیعت سنگ طبیعی خود، همچنین می تواند خواص سنگهای دیگری مانند مقاومت در برابر خوردگی، ضد باکتری بودن و خواص ضد آب را نیز داشته باشد. این سنگ به عنوان یک مواد ساختمانی محبوب در صنعت ساخت و ساز استفاده می شود و می تواند به طرح های داخلی و خارجی یک ساختمان زیبایی و استحکام ببخشد.

باریت زینتی

 

تفاوت باریت صنعتی و زینتی

باریت صنعتی و باریت زینتی دو نوع از ماده معدنی باریت هستند که در صنایع مختلف استفاده می شوند. تفاوت اصلی بین این دو نوع معمولاً در کاربردهایشان هست.

باریت صنعتی ، به دلیل خواص خود به عنوان یک ماده روشن کننده و تثبیت کننده استفاده می شود. این نوع باریت برای تهیه مواد اولیه در صنایع مختلف مانند صنعت نفت، صنعت چاپ و رنگ، صنعت شیشه و صنعت پلاستیک استفاده می شود. باریت صنعتی به دلیل خاصیت خود به عنوان یک ماده سفید کننده و قدرت جذب بالا به عنوان یک ماده ضد رطوبت نیز مورد استفاده قرار می گیرد.

از طرف دیگر، باریت زینتی بیشتر برای موارد کلکسیونی استفاده می شود. این نوع باریت عموماً در رنگ های مختلفی مانند سبز، زرد، آبی و بنفش وجود دارد و در ساختمان به عنوان یک سنگ قیمتی استفاده می شود.

 

برخی از انواع باریت زینتی

 

باریت کریستالی از انواع باریت زینتی

باریت کریستالی به دلیل داشتن رنگ­های زیبا و مقاومت مناسب به عنوان سنگ زینتی نیز مورد استفاده قرار می­گیرد. همچنین برخی معتقدند این سنگ دارای بار معنوی و روانی مناسب است و از آن می­توان استفاده­ هایی در این جهت داشت. باریت کریستالی به آسانی با توجه به وزن سنگینش قابل شناسایی است در حالی که سایر سنگ­های کریستالی مشابه، وزن کم­تری دارند.

باریت ماده معدنی سولفات باریم است که به صورت توده ، بلورهای جدولی و حتی بندرت استالاکتیت متبلور می شود.

 

باریت زینتی

باریت گل صحرا

 

پالت رنگ باریت صنعتی و زینتی شامل آبی ، سفید ، خاکستری ، زرد و قهوه ای است. رایج ترین شکل که باریت در آن یافت می شود ، شکل متمایز آن “گل صحرا” متمایل به قرمز رنگ است.

این شکل به طور طبیعی اتفاق می افتد و از تیغه های باریت تشکیل شده است که تقریبا به طور کامل شکل یک گل رز زیبا را تشکیل می دهد. باریت بیشتر در کشورهای رومانی ، انگلیس ، مراکش و ایالات متحده یافت می شود.

البته در کنار سنگ باریت سنگ های کربنات کلسیم تزئینی و زیبایی و جود دارد که در علم سنگ شناسی برای جذب انرژی های مثبت و دفع انرژی های منفی کاربرد دارند و می توان از آن های برای تزیینات اتاق که بعضی عقیده دارند براس سلامتی بسیار مفید هستند استفاده کرد .

باریت طلایی

باریت های طلایی نادر نیستند. این ماده معدنی در بسیاری از نقاط جهان یافت می شود. با این حال، به دلیل رنگ طلایی جذاب آن، برای استفاده به عنوان یک سنگ قیمتی بیشتر از بسیاری از کانی های دیگر با ترکیب مشابه استخراج شده است. به این ترتیب، امروزه ذخایر بسیار کمی از این ماده معدنی در بازار موجود است.

باریت طلایی رنگ علاوه بر اینکه مورد توجه کلکسیونرها قرار می گیرد، در صنعت نیز کاربرد عملی دارد. به عنوان مثال می توان از آن به عنوان رنگدانه یا ماده پرکننده در رنگ ها و پلاستیک ها استفاده کرد. همچنین می‌توان آن را به قطعات کوچک‌تر خرد کرد تا مواد لپیداری مانند سنگ‌های ریخته‌شده یا کابوشون ایجاد شود. این بیشتر به کاهش تعداد منابع طبیعی موجود برای خرید کمک می کند.

مطالب مرتبط :

پودر تالک

دی اکسید تیتانیوم

لیتوپن

باریت سیاه

باریت سیاه یک ماده معدنی است که از سولفات باریم تشکیل شده است. دارای سیستم کریستالی متعامد است و در طبیعت به صورت کریستال های جدولی یا منشوری با درخشش شیشه ای یافت می شود. معمولاً سیاه است، اما می تواند سفید، زرد مایل به سفید یا خاکستری تا آبی نیز باشد. در حالت طبیعی حاوی ناخالصی هایی مانند اکسید آهن است.

زمانی به دلیل سطوح بالای رادیواکتیویته برای مقاصد پزشکی استفاده می شد. با این حال، امروزه به دلیل نگرانی های ایمنی، این استفاده دیگر مجاز نیست. این سنگ در حال حاضر به دلیل ظاهر و رنگ منحصر به فرد خود به عنوان یک سنگ زینتی استفاده می شود.

 

محیط تشکیل باریت صنعتی و زینتی:

بیشتر باریت از لایه های سنگ رسوبی استخراج می شود که هنگام رسوب باریت در کف  اقیانوس تشکیل می شود. برخی از معادن کوچکتر  باریت از رگه هایی  که در هنگام رسوب سولفات باریم از آبهای گرم زیرزمینی تشکیل می شود. در بعضی موارد ، باریت یکی از محصولات جانبی استخراج سنگ معدن سرب ، روی ، نقره یا سایر فلزات است ، به ویژه در رگه های گرمابی.

باریت صنعتی و زینتی

آیا از باریت در جواهرات استفاده می شود؟

هرگز در جواهرات قیمتی از باریت استفاده نمی شود به دلیل سختی بسیار کم و برش متمایز باعث می شود استفاده از آن به عنوان جواهر غیر منطقی باشد.
باریت از کلمه یونانی baros به معنای سنگین نامگذاری شده است که اشاره ای به وزن بالای مخصوص آن به صورت غیرمعمول دارد.
گاهی از سر کنجکاوی شاید آن را بتوان در مجموعه های بدلیجات یافت.

5/5 - (3 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Button