اکسید کلسیم چیست

اکسید کلسیم

اکسید کلسیم به چه معناست ؟

اکسید کلسیم (CaO) یک ماده معدنی حاوی کلسیم است که در آن کربنات ها ، اکسیدها و هیدروکسیدها غالب هستند. این یک جامد کریستالی سفید رنگ با نقطه ذوب 2572 درجه سانتیگراد (4662 درجه فارنهایت) است. این ماده با حرارت دادن سنگ آهک، مرجان، صدف دریایی یا گچ که عمدتاً از CaCO 3 تشکیل شده است ، برای دفع دی اکسید کربن تولید می شود.

اکسید کلسیم (با سولفات آهن) به طور گسترده برای تصفیه فاضلاب و تولید سیمان استفاده می شود.

موارد استفاده متداول برای اکسید کلسیم :

  • مصالح ساختمانی و مهندسی
  • تولید ذخایر خوراک شیمیایی
  • تولید مواد شیمیایی
  • تصفیه شکر

اکسید کلسیم به آهک نیز معروف است.

مطالب مرتبط   :

کربنات کلسیم

تالک

باریت

اسید استئاریک

لیتوپن 

دی اکسید تیتانیوم 

اکسید کلسیم که معمولاً به عنوان آهک شناخته می شود دارای فرمول شیمیایی CaO است. آهک هیدراته، هیدروکسید کلسیم ، Ca(OH) 2 نامیده می شود که سیمان موجود در بتن است.

دارای خاصیت چسبندگی با آجر و سنگ است ، به همین دلیل از آن به عنوان ماده اتصال دهنده در کارهای بنایی استفاده می شود. همچنین در سفیدکاری به عنوان روکش دیوار استفاده می شود تا وایت واش به دیوار بچسبد .

اکسید کلسیم ، همانطور که در محصولات ساختمانی استفاده می شود، به طور کلی در سه نوع طبقه بندی می شود:

خالص : که به عنوان آهک چرب ، غنی ، هوا ، رقیق شده ، شل ، ترش ، آهک هیدراته و پر کلسیم نیز شناخته می شود. این ماده عمدتاً از هیدروکسید کلسیم تشکیل شده است و ممکن است حاوی حداکثر 5٪ مواد دیگر باشد.
هیدرولیک : آب آهک نیز نامیده می شود. حاوی آهک با سیلیس و/ یا آلومینا است و در معرض آب قرار می گیرد. می توان آن را در زیر آب تنظیم کرد.
آهک ضعیف: که به عنوان آهک کم چرب یا ناچیز شناخته می شود. آهک ضعیف خیلی آهسته سفت و خوب می شود و مقاومت  ضعیفی دارد.
نزدیک به 45 درصد از آهک یا اکسید کلسیم در صنعت فولاد استفاده می شود. همچنین در تولید فلزات دیگر نیز کاربرد دارد. به عنوان مثال ، برای حذف سیلیکات از آلومینا قبل از کاهش آلومینا به فلز آلومینیوم استفاده می شود.

اکسید کلسیم در اسکرابرهای گاز پشته ای برای کاهش انتشار دی اکسید گوگرد از نیروگاه ها استفاده می شود. همچنین برای حذف فسفات به فاضلاب اضافه می شود. آهک برای پیش تصفیه منابع آب برای کاهش اسیدیته و نرم کردن آب آشامیدنی استفاده می شود. انواع دیگر فرآیندهای صنعتی نیز از اکسید کلسیم استفاده گسترده ای می کنند.

Rate this post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Button