انواع کربنات کلسیم

انواع کربنات کلسیم

انواع کربنات کلسیم

از انواع کربنات کلسیم را می توانیم از سه حالت مورد بررسی قرار دهیم :

1- تولیدی  2-ساختاری  3-صنعتی

بیشتر رسوبات کربنات کلسیم از بقایای موجودات زنده دریایی تشکیل شده است که در کف دریای کم عمق رسوب کرده اند. این ارگانیسم ها مانند سخت پوستان ، جلبک ها و مرجان ها کربنات کلسیم را از آب جذب می کنند و از آن برای تشکیل اسکلت و پوسته های خود استفاده می کنند. هنگامی که آنها می میرند ، بقایای آنها رسوبات رسوبی در بستر دریا ایجاد می شود که با گذشت زمان تشکیل می شوند و به شکل سنگ می آیند.

1- تقسیم بندی کربنات کلسیم از منظر  تولید :

معدنی:

بخش عظیمی از کربنات کلسیم که معادن استخراج می شود و انسان در ساخت آن دخالتی ندارد که بخش زیادی از پوسته کره زمین را کربنات کلسیم تشکیل داده است و در سرتاسر جان معادن آن وجود دارد.

 رسوبی :

یک مدل از شکل تولید این ماده است که با روش های شیوه های شیمیایی و با خلوص بالا تولید می گردد. که یک محصول پر استفاده درصنایع دارویی و غذایی است روش های مختلفی برای تولید این ماده از نظر شیمی وجود دارد اما متداول ترین آن استفاده از گاز دی اکسید کربن در شیر آهک می باشد که در روش رسوبی ساختار کریستالی را تغییر می دهند .

 

انواع  کربنات کلسیم از لحاظ صنعتی

تراورتن

نوعی سنگ آهک  است که از دسته سنگ‌های تزییناتی به شمار می‌رود. این سنگ بجا مانده از رسوبات آب‌های معدنی ، چشمه های آب گرم و غارها یا از رسوب کف  دریا ها و رودخانه‌ها است که به صورت  نسبتا وسیع دیده می‌شوند.

گچ

گچ از آسیاب کردن و پخت سنگ گچ به‌دست می‌آید.

گچ تقریباً در جای جای  جهان یافت می‌شود و در ایران در مناطقی مانند کویر مرکزی و اطراف تهران، آذربایجان، جاجرود و اطراف مشهد یافت می‌شود.

سنگ گچ از گروه مصالح ساختمانی کربنات کلسیم  است و از لحاظ فراوان بودن  در طبیعت در رتبه پنجم قرار دارد.

سنگ مرمر

سنگ مرمر کانی است دارای بلورهای درشت و مشخص یا توده های دانه ای که به دلیل خالص و شفاف بودن  پایدارترین حالت کربنات کلسیم است.  به همین دلیل است که  قیمت این سنگ نسبت به سنگ های دیگر بالاتر است و همچنین از شفافیت ، جلاپذیری و زیبایی بسیاری برخوردار است.

سنگ آهک

انواع سنگ آهک یا لایم استون جزء فراوان ترین ترکیبات تشکیل دهنده پوسته زمین هستند. سنگ های آهکی از خانواده کانی های رسوبی بوده و بنابراین از اعماق زمین به وجود نیامده اند بلکه مواد آلی در ساخت آن ها نقش دارند. سنگ آهک دارای فرمول CaCO3 است و یکی از اعضاء خانواده کربنات کلسیم می باشد. منشاء تشکیل آن از عوامل مختلفی نظیر بدن موجودات آبزی می باشد.

انواع ساختاری

دولومیت

سنگ معدنی دولومیت با رسوب گذاری سنگ آهک و با ترکیب منیزیوم غنی شده توسط آب های زیر زمینی تشکیل می شود. دولومیت ها به صورت اشکال ضخیم و با لایه های عظیم بیشتر یافت می شوند .بیشترین مصارف سنگ­های معدنی را می­ توان به دولومیت اختصاص داد

انواع کربنت کلسیم دولومیت

آراگونیت

یکی از سه ساختار کریستالی کربنات کلسیم در طبیعت است.که با فرمول شیمیایی CaCO3 سنگی معدنی است که در صنایع مختلف از جمله صنعت ساخت مصالح ساختمانی، تولید سیمان، تولید سیم جوش، صنعت سرامیک، مواد شیمیایی و پلیمر مورد استفاده قرار می گیرد

انواع کربنات کلسیم

کلسیت

کلسیت پایدارترین شکل کربنات کلسیم و سنگ معدن کلسیم است. گروهی بسیار غنی از مواد معدنی هستند و در خالص ترین شکل خود کاملا شفاف و بی رنگ هستند که به رنگ های مختلف سفید ، زرد و خاکستری با ساختار کریستالی بی رنگ تشکیل می شود.مرجان، مروارید، صدف مروارید و صدف های دریایی از مشهورترین مواد مرتبط با کلسیت هستند.

انواع کربنات کلسیم کلسیت

Rate this post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Button