استخراج مواد معدنی از معادن

استخراج مواد معدنی از معادن

استخراج مواد معدنی از معادن

روشهای اولیه مورد استفاده برای استخراج مواد معدنی از معادن زمین عبارتند از:

استخراج معادن زیرزمینی
معدنکاری سطحی (روباز)
استخراج Placer
مکان و شکل کانسار ، استحکام سنگ ، عیار سنگ ، هزینه های استخراج و قیمت فعلی بازار کالا ، برخی از عوامل تعیین کننده برای انتخاب روش استخراج است.

در روش اول :

سنگ های معدنی فلزی با درجه بالاتر که در رگه های عمیق زیر سطح زمین یافت می شوند ، می توانند با استفاده از روش های زیرزمینی استخراج شود  ، که گران تر هستند.

اجسام سنگی بزرگ به شکل جدول یا بدنه معدنی که بیش از 1000 فوت (300 متر) زیر سطح زمین قرار دارند عموماً در زیر زمین نیز استخراج می شوند. سنگ حفر و منفجر می شود ، سپس با کامیون ، نوار نقاله یا آسانسور به سطح منتقل می شود. هنگامی که روی سطح قرار گرفت ، مواد به آسیاب فرستاده می شود تا سنگ معدن را از سنگ زباله جدا کند.

در روش دوم :

معادن فلزی با درجه پایین که نزدیک به سطح یافت می شوند می توانند با استفاده از روش های استخراج سطحی ، که عموما هزینه کمتری نسبت به روش های زیرزمینی دارند ، استخراج شوند.

بسیاری از مواد معدنی صنعتی نیز از این طریق استخراج می شوند ، زیرا این سنگ معدنها معمولاً دارای ارزش کمی هستند و در سطح زمین یا نزدیک آن قرار گرفته اند. در یک معدن سطحی ، سنگ سخت باید حفر و منفجر شود ، اگرچه برخی از مواد معدنی به اندازه کافی نرم هستند که بدون انفجار استخراج می شوند.

 

در روش سوم :

از معدن Placer برای بازیابی مواد معدنی ارزشمند از رسوبات در مجاری رودخانه امروزی ، ماسه های ساحل یا رسوبات رودخانه های قدیمی استفاده می شود. بیش از نیمی از دتیتانیوم جهان از استخراج زمین های ماسه ای و ماسه های ساحلی تأمین می شود. در عملیات پلاسرسازی ، مواد استخراج شده را شستشو داده و برش می دهند تا مواد معدنی سنگین تر متمرکز شوند.

روش مورد استفاده بستگی به نوع منبع معدنی استخراج شده ، موقعیت آن در سطح یا زیر آن دارد و این که آیا این منابع به اندازه ارزش برای استخراج  دارند یا خیر. هر یک از روشهای استخراج نیز تأثیرات متفاوتی بر چشم انداز و محیط اطراف دارد.

نحوه استخراج مواد معدنی از زمین

در مطالب قبلی ، ما در مورد مواد معدنی ، که ترکیبات معدنی هستند ، مانند باریت و تالک و کربنات کلسیم و …. صحبت کردیم  ، و این تصادفی نیست زیرا استخراج نحوه حذف مواد معدنی از زمین است. چندین روش مختلف برای استخراج مواد معدنی از زمین وجود دارد ، اما دو روش اصلی معدنکاری سطحی و استخراج زیر سطحی نامیده می شود.

استخراج مواد معدنی سطحی

استخراج معادن سطحی همان چیزی است که به نظر می رسد – حذف مواد معدنی که در نزدیکی سطح زمین هستند ، زیرا این محل ذخایر سنگ معدن است. هنگامی که ذخایر سنگ معدن بسیار بزرگ است ، از معدن روباز استفاده می شود. یک گودال بزرگ و روباز ایجاد می شود زیرا ماشین ها هر زمینی را که سنگ معدنی نیست بریده و آن را کنار می گذارند. این ماده را بار اضافی می نامند . .

پس از پاکسازی سطح اضافی از سنگ معدن ، از مواد منفجره برای تجزیه مواد معدنی که از زمین خارج می شود استفاده می شود ، برای تصفیه برداشته می شود. با ادامه استخراج ، اندازه بستر سنگ معدن افزایش می یابد و در نهایت ، این گودال به یک سوراخ کاسه ای بسیار بزرگ در سطح زمین تبدیل می شود. هنگامی که سنگ معدن در یک منطقه وسیع یافت می شود اما در عمق زیاد زمین نیست ، از معدنکاری نواری استفاده می شود.

 

استخراج مواد معدنی در زیر زمین

برخی از مواد معدنی بسیار عمیق در زیر سطح زمین یافت می شوند – گاهی صدها یا هزاران فوت عمق! برای حذف این مواد معدنی از زمین ، از معدن زیر سطحی استفاده می شود. در استخراج زیر سطحی ، یک تونل طولانی یا افقی یا عمودی ایجاد می شود. دیوارهای تونل با چوب تقویت شده و شفت های تهویه برای تأمین هوا برای معدنچیان زیرزمینی ایجاد شده است. مواد معدنی خود به طرق مختلف حذف می شوند.

 

مطالب مرتبط  :

دی اکسید تیتانیوم

کربنات کلسیم

تالک

باریت

اسید استئاریک

Rate this post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Button