مواد اولیه تولید کاغذ

شیشه چیست؟ از چه مواد اولیه در تولید شیشه استفاده می شود ؟

مواد اولیه تولید کاغذ

ماده اولیه ای که به طور گسترده در کاغذسازی مورد استفاده قرار می‌گیرد خمیر کاغذ است. بسیاری از انواع الیاف مانند الیاف پنبه و الیاف سلولزی نیز برای تولید خمیر کاغذ استفاده می‌شود.

امروزه محبوب ترین ماده ای که برای تولید کاغذ با کیفیت مورد استفاده قرار می گیرد خمیر چوب است که حاوی مقدار زیادی فیبر سلولز است و ساختاری نخ مانند دارد که به عنوان بلوک سازنده محصول نهایی عمل می‌کند.

خمیر کاغذ با مواد شیمیایی مختلف و سایر اجزای کاغذسازی مخلوط می‌شود تا درخشندگی، پایداری، مقاومت در برابر آب یا مایع را افزایش داده و ناخالصی ها را از آن خارج کند.

مواد اولیه مورد استفاده در صنعت کاغذ را بر اساس ویژگی‌ها و تأثیرات آن‌ها بر کیفیت کاغذ می‌توان به دسته‌های مختلفی از جمله خمیر کاغذ، مواد اندازه‌گیری، پرکننده‌های معدنی و مواد رنگی طبقه‌بندی کرد:

برای مطالعه :

باریت | کربنات کلسیم | اسیداستئاریک | لیتوپن | دی اکسید تیتانیومتالک

پالپ

خمیر اصلی و مهمترین عنصر برای کاغذسازی پالپ است.  ماده خام عمده ای است که درصد استفاده بیشتری نسبت به مواد دیگر را در کاغذسازی دارد سایر مواد دیگر عبارتند از:

 

خمیر چوب مخصوص کاغذ سازی

برای کاغذ سازی دو منبع اصلی درختان سخت چوب و درختان نرم چوب وجود دارد. امروزه بیش از 90 درصد از کل کاغذ تولیدی از خمیر چوب ساخته می شود.

خمیر چوب با کاهش حالت شیمیایی یا مکانیکی الیاف چوب به یک ماده الیافی لیگنوسلولزی از چوب درختان به دست می‌آید انواع کاغذهای ساخته شده از خمیر چوب عبارتند از روزنامه، مجلات، دستمال توالت و غیره.

چوب نرم مانند درختان مخروطی کاج و صنوبر غنی ترین منبع خمیر چوب هستند. از آنجایی که این درختان قابل کاشت مجدد، برداشت آسان و حمل و نقل آسان هستند، خمیر چوب یک ماده خام سازگار با محیط زیست و ایده آل برای ساخت کاغذ است.

 

خمیر غیر چوبی

برخی از خمیرها از الیاف گیاهی (سلولزی) با افزودنی های متعدد برای تنظیم خصوصیات فیزیکی، قابلیت چاپ و زیبایی محصول نهایی تشکیل شده است.

کاغذ با کیفیت و استحکام بالا از مواد مستحکم‌تری مانند الیاف پنبه، کتان یا کنف تولید می‌شود. از این مواد خام برای استحکام و سفتی کاغذ استفاده می شود. کاه، بامبو و چمن اسپارتو مواد جایگزینی هستند که برای تولید الیاف کاغذ معمول هستند.

 

خمیر کاغذ بازیافتی

خمیر کاغذ بازیافت شده یک سوم از کل خمیر خام را ایجاد می‌کند. اول از همه، با استفاده از فرآیند جوهر زدایی، جوهر از خمیر کاغذ بازیافتی جدا می‌شود و سپس با خمیر بکر مخلوط می‌شود تا درجات مختلف کاغذ بازیافتی تولید شود.

 

عناصر اندازه گیری

اندازه نشاسته و رزین را می توان هم به صورت داخلی و هم به صورت خارجی انجام داد. رزین در اندازه‌گیری داخلی برای تامین مقاومت کاغذ در برابر آب و نشاسته برای اندازه‌گیری سطح برای کنترل جذب جوهر چاپ و کاهش آزاد شدن الیاف سطحی استفاده می‌شود.

 

عوامل پرکننده

برای افزایش شفافیت و صافی کاغذ، از پرکننده های معدنیاستفاده می شود. پرکننده‌ها روشنایی و سفیدی کاغذ را بهبود می‌بخشند و کیفیت چاپ کاغذ را بیشتر می‌کنند.

 

رنگدانه ها یا عوامل رنگ آمیزی

رنگدانه‌ها برای ارائه رنگ های مختلف به کاغذ در صنعت کاغذ استفاده می‌شوند. برای رنگ‌آمیزی کاغذ از رنگدانه‌های قابل حل استفاده می‌شود. رنگدانه های فلورسنت به طور گسترده در فرآیند پوشش کاغذ برای بهبود ظاهر آن استفاده می‌شود.

بنابراین در شکل‌گیری یک کاغذ با کیفیت از مواد بسیار زیادی استفاده می‌شود که به استحکام و دوام آن کمک زیادی می‌کند. مواد اولیه و افزودنی هایی برای تولید کاغذ با کیفیت عالی را از شرکتی معتبر مانند صدراد خریداری کنید تا به نتایج دلخواه در تولید برسید.

4/5 - (4 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Button